Treceți la conținutul principal

Este Uber revolutia mult asteptata in taximetrie?

Intreb si eu ca un necunoscator pentru ca toata lumea pare sa se astepte la o revolutie, doar eu sunt singurul care pare sa fie neimpresionat. Trecand peste faptul ca soferii Uber nu sunt atestati sau testati sau orice legal pentru transportul de pasageri, sunt alte probleme care ma fac sa intreb daca Uber poate sa revolutioneze in viitorul apropriat industria asta.

Problema de care sufera Uber si toate celalalte companii de taximetrie este lipsa calitatii la un pret pe care majoritatea oamenilor l-ar considera corect. Din categoria cat dai atat face  - oamenii au asteptari prea mari de la 1.39-1.40 lei pe km. Vor soferi cu capacitatea intelectuala de a intelege nonverbal atunci cand clientul doreste alta muzica, conditii medii de curatenie in masina si eventual ca masina sa nu duhneasca a fum de tigara / sau macar sa nu fumeze cu tine in masina ... dar parca nici n-ar plati mai mult de 10-15 lei pe cursa.

Bucuresti - Uber-ul tau soseste acum. (link)

Par lucuri de bun simt, dar vreau sa subliniez iar pretul - 1.4 lei/km. Pretul e important in toata afacerea asta pentru ca el dicteaza calitatea oamenilor care se incumeta sa faca taximetrie. Aici nu ma refer la taximetristii cu zeci de ani experienta - acolo pare sa fie cu adevarat o pasiune - ci la cei care fac asta pentru ca nu au altceva ce sa faca. Fostii smecherasi care spargeau seminte in spatele blocului sunt actualii conducatori de buburuze galbene. Stiu ca generalizez, dar o marte parte din taximetristi sunt niste coclari infecti. Totusi, am cunoscut si oameni foarte misto, dar asta se intampla mai rar.

Cu alte cuvinte, eu nu am auzit de taximetrist care sa faca 1000 de euro pe luna (baremul minim pentru care cineva s-ar angaja pentru prima oara in viata), iar asta cred ca este un semn. Totusi, sa ne intoarcem la Uber si la principalul motiv pentru care nu o sa mearga (cel putin in acest moment) in Bucuresti: pretul vs taxiurile obisnuite.

Uber vs Taxi - chart facut de Business Insider.
Cu tot cu 20% spaga, Uber-ul din state este mult mai ieftin in comparatie cu un serviciu de taximetrie. Cu cat mai ieftin? Poate sa ajunga pana la 50% in Los Angeles. Lucru care nu se intampla la noi, Uber este putin mai scump ca un serviciu de taximetrie obisnuit: 1.39 lei/km + 0.23 ron/min (chiar daca stationezi sau mergi) + pornire 1.39 lei.  Eh... si ne fac pe noi cativa lei acolo? Da. Majoritatea oamenilor se uita la pret in detrimentul confortului.

De asta oamenii nu prea aleg sa mearga cu Grant Taxi (desi cred ca e mai mult din cauza video-ului cu auto play pe care nu poti sa il opresti pe site) sau cu Black Cab (surprinzator, asta nu are preturi atat de piperate). Sunt mai scumpe si intre noi fie vorba, pentru 4-5 km cam cat cred ca e media calatoriei cu taxiul in Bucuresti... poti sa rabzi. E o mentalitate care a functionat si care inca functioneaza.

Si aici ajungem la ultima problema pe care vreau sa o ridic: Bucurestiul e foarte mic si nu mergi atat de mult cu taxi-ul, cat mai de graba ai nevoie rapid de un taxi. Lucru pe care Uber nu poate sa il satisfaca cum trebuie nici macar cand o sa fie vreme frumoasa afara. Gandeste-te cat de greu e sa gasesti un taxi atunci cand ploua si imagineaza-ti de cati soferi ar avea nevoie Uber sa raspunda unei astfel de situatii. Nu este fezabil.

Cu ce totusi ar putea Uber sa atraga un numar ridicat de soferi este marja care ii ramane soferului (80%), lucru care pare mai bine ca cei 120 de lei pe care trebuie sa ii aduci zilnic companiei de taximetrie, dar aici intervin mai multe artificii de evaziune fiscala in care nu doresc sa intru.

La final las niste date pe care sa le comparati cu tabelul de mai sus:
  • Taxi: 1.4 pornire + 8 x  1.4 lei/km = 13 lei + 2 lei spaga = 15 lei = 3.8$
  • Uber: 1.39 pornire + 8 x 1.39 lei/km + 0.23 x 12 min (presupunand ca ai viteza medie fantezista de 40km/h in oras)  = 15.27 lei fara spaga= 3.86 $

Stiu. Ne dorim calitate ca in afara la preturi de 4 ori mai mici.

Eu sper sa ma insel, dar pragmatic vorbind - venirea Uber in Romania va marca doar unirea diferitelor companii de taximetrie impotriva acestui nou rau. Pentru end useri nu cred ca se va schimba ceva in urmatorii 2-3 ani.

ps - cand ai mers ultima oara 8 km cu 15 lei? Poate la capitolul corectitudine Uber o sa se distanteze de taxiurile obisnuite...

pps - In caz de accident in timpul unei curse Uber ce se intampla? Iti plateste cineva spitalizarea? Cine? De ce nu? Vedeti, asta e motivul pentru ca UE o sa se flexeze si o sa interzica sau o sa reglementeze mai strict UBER.

Comentarii

  1. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 18:39

    O opinie zic avizata :)

    De aia 120 ron pe care ii dau la dispecerat (mai nou chiar 100) primesc masina cu toate costurile asociate, in afara de benzina - ba chiar uneori primesti si cativa L pe zi.

    Oricine ar face un calcul simplu ar vedea ca nu e nicio combinatie sa fii sofer Uber la tariful asta; pt ca:
    - ai 0.65 ron/km dupa taxe (uber si - sper - stat) din care trebuie sa platesti deprecierea masinii, benzina, asigurari si consumabile
    - nu ai optiunea sa iei comenzi de pe strada, doar din aplicatie, iar traditional comenzile de taxi au o ciclicitate zilnica/saptamanala versus strada
    - nu exista bacsisul care reprezinta aproape 15% din venit, adica exact o marja de profit; ca-i legal sau nu e alta poveste, dar vorbim de calcule la rece
    - sistemul de localizare nu este adaptat la nevoile locale - bloc, scara - ceea ce duce la multe intalniri ratate
    - cat timp nu au nici optiunea de luat din strada nici volum enorm de comenzi soferii vor merge distante si timpi lungi intre comenzi, reducand si mai mult randamentul (benzina, uzura, timp); un taximetrist in mod normal tragea pe dreapta si astepta fie comanda aproape fie sa fie luat din strada

    Cei cativa soferi din sistemul lor (cred ca-i stim dupa nume deja cu totii) sunt angajati, platiti de ei sa mearga pe strada. Si cativa early adopters adusi printr-o platforma externa.

    Bottom line, conceptul e interesant cat timp joaca dupa regulile tuturor si aduce un beneficiu societatii, zic eu.

    Desigur, stiu ce-ar putea sa faca sa fie bine, dar asta e pentru alta data :))

    RăspundețiȘtergere
  2. De asta cu luatul oamenilor de pe strada uitasem. Totusi, Uber puncteaza bine la capitolul straini - fiind o aplicatie international recunoscuta. Asa ca am putea sa zicem ca ai niste drumuri asigurate pana la aeroport si de la hotel in Centrul Vechi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 18:49

    True, dar tot nu e un business viabil pe cifre. E un hype, la noi cel putin.

    Iar:
    - drumul de aeroport e un mic blestem pt ca presupune 20km de intors pe gol, ca nu au comenzi Uber in aeroport in general; taxiurile au return trips din aeroport
    - hotelurile sunt (relativ) centrale in general, asa ca spre centrul vechi e o cursa foarte ieftina, in cazul asta minimul de 6 ron


    Sunt carcotas, stiu :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca overall va ajuta si pe voi venirea Uber in Bucuresti. Incet incet se strecoara ideea asta ca nu trebuie neaparat sa suni sau sa iei din strada orice taxi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 21:14

    Asta clar, eu ma bucur ca au venit :) Avem soferi cat toate la un loc si multi clienti fericiti, ii astept si pe restul :)
    Dar ce ma bucura cel mai mult e ca o sa educe piata spre folosirea cardului mai mult decat cashul; cashless life is what I dream of :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Cristian Trandafir26 martie 2015, 01:30

    Primesti o cursa gratis in valoare de 40 ron daca folosesti acest cod de invitatie cand iti faci cont in aplicatia Uber sau pe site: ”uber50RON”

    https://get.uber.com/invite/uber50RON

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubercab

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Ce faci când hipsterul pe care l-ai crescut te mușcă de mână?

Încă nu mi-am acceptat condiția de hipster pentru că eu nu mănânc mici ironic la bomba din cartier, dar trebuie să recunosc că mă bucur când văd din când în când hipsteri revoltați pe prea mult hipsterism. Ca în conversația de mai sus pe Facebook unde o persoană s-a plâns de politica celor de la cafeneaua/coffee shop-ul Bloom de a interzice clienților utilizarea laptopurilor în timpul weekendului.

La nivelul ăsta de hipsterism s-a ajuns: laptop = muncă, muncești prea mult așa că în weekend e bine să lași munca deoparte și pentru că sunt cool and everything else îți vor impune asta. În plus, să nu uităm ca de fapt este un lucru pe care îl fac pentru a completa experiența de a savura cafeaua.

Povestea celor de la Bloom sună bine, doar că este vorba de experiența lor de a bea o cafea. Nu experiența mea sau a celorlalți. Oricum nici nu contează. Este prăvălia lor și pot să facă aproape tot ce își doresc într-o marjă destul de largă. La fel cum persoana de mai sus este liberă să nu mai ca…

Băi băiete, ce naiba s-a întâmplat cu manele de au ajuns în halul ăsta?

Mă uitam azi pe YouTube trending și am dat peste ultimul super hit Guță. Am dat click de curiozitate, că așa se zice întotdeauna pe internet, să vadă și ochiul meu ce mai e pe val în zona asta muzicală. Șoc și groază. Dezastru. INCREDIBIL!

Intro-ul este unul banal și nu te atrage la aruncat nici măcar cu monede în cântăreț. Guță este în mizerie și a ajuns să poarte Calvin Klein. Calvin-Fucking-Klein! Opulența a dispărut și cum petrece cu cafea la dozator și apă plată. Fata aia e mai înfofolită ca un prichindel înainte de Revoluție - nu tu decolteu generos sau animal print. Băi băiete!!! Ce dracu e asta?

Pentru mine, Maestrul este era cel dintâi profesor de șmecherie al țarii. O legendă ce acum 5 ani ne-a făcut tuturor o favoare și ne-a adus pe calea cea buna printr-o exercițiu de forță și artă ce, pentru mine cel puțin, a rămas în istorie ca cel mai mișto videoclip de manele al tuturor timpurilor. Îi dau embed mai jos că să vedeți despre ce e vorba, deși cred că toți știți la ce mă r…

Era un bar mișto, dar problema era că mai venea și patronul...

Știți barul ăla făcut de patron în momentul în care a ajuns la 40 de ani și i-a dat cu virgulă bucket listul? Nu? Hai să vă zic cum stă treaba. Toată viața a visat să își deschidă un bar, dar n-a avut timp/bani/motivare. Asta până de curând când s-a dus ca berbecul.

L-a deschis. E mic, simpatic, are un specific bine delimitat, a mers chiar bine la început, dar acum începe să scârțâie. Și ăsta nu înțelege de ce. De ce în fiecare lună vin din ce în ce mai puțini clienți și încasează tot mai pe negativ.

Păi problema majoră e că patronul și-a dorit bar, dar nu și clienți. Am fost în vreo câteva locuri din astea unde noi îl deranjam pe patron. Omul era cu paharul de vin în față, cu gașca de prieteni și cu muzica la maxim. Erau pe distracție și trebuia să o mai pună pe pauză să ne aducă meniurile, să dea muzica mai încet, să ne aducă băutura și la final să ne ia banii.

Omul nu avea chef de noi, chiar dacă eram singurii plătitori de consumație din bar. N-ai cum să ceri prietenilor bani pe c…