Treceți la conținutul principal

Este Uber revolutia mult asteptata in taximetrie?

Intreb si eu ca un necunoscator pentru ca toata lumea pare sa se astepte la o revolutie, doar eu sunt singurul care pare sa fie neimpresionat. Trecand peste faptul ca soferii Uber nu sunt atestati sau testati sau orice legal pentru transportul de pasageri, sunt alte probleme care ma fac sa intreb daca Uber poate sa revolutioneze in viitorul apropriat industria asta.

Problema de care sufera Uber si toate celalalte companii de taximetrie este lipsa calitatii la un pret pe care majoritatea oamenilor l-ar considera corect. Din categoria cat dai atat face  - oamenii au asteptari prea mari de la 1.39-1.40 lei pe km. Vor soferi cu capacitatea intelectuala de a intelege nonverbal atunci cand clientul doreste alta muzica, conditii medii de curatenie in masina si eventual ca masina sa nu duhneasca a fum de tigara / sau macar sa nu fumeze cu tine in masina ... dar parca nici n-ar plati mai mult de 10-15 lei pe cursa.

Bucuresti - Uber-ul tau soseste acum. (link)

Par lucuri de bun simt, dar vreau sa subliniez iar pretul - 1.4 lei/km. Pretul e important in toata afacerea asta pentru ca el dicteaza calitatea oamenilor care se incumeta sa faca taximetrie. Aici nu ma refer la taximetristii cu zeci de ani experienta - acolo pare sa fie cu adevarat o pasiune - ci la cei care fac asta pentru ca nu au altceva ce sa faca. Fostii smecherasi care spargeau seminte in spatele blocului sunt actualii conducatori de buburuze galbene. Stiu ca generalizez, dar o marte parte din taximetristi sunt niste coclari infecti. Totusi, am cunoscut si oameni foarte misto, dar asta se intampla mai rar.

Cu alte cuvinte, eu nu am auzit de taximetrist care sa faca 1000 de euro pe luna (baremul minim pentru care cineva s-ar angaja pentru prima oara in viata), iar asta cred ca este un semn. Totusi, sa ne intoarcem la Uber si la principalul motiv pentru care nu o sa mearga (cel putin in acest moment) in Bucuresti: pretul vs taxiurile obisnuite.

Uber vs Taxi - chart facut de Business Insider.
Cu tot cu 20% spaga, Uber-ul din state este mult mai ieftin in comparatie cu un serviciu de taximetrie. Cu cat mai ieftin? Poate sa ajunga pana la 50% in Los Angeles. Lucru care nu se intampla la noi, Uber este putin mai scump ca un serviciu de taximetrie obisnuit: 1.39 lei/km + 0.23 ron/min (chiar daca stationezi sau mergi) + pornire 1.39 lei.  Eh... si ne fac pe noi cativa lei acolo? Da. Majoritatea oamenilor se uita la pret in detrimentul confortului.

De asta oamenii nu prea aleg sa mearga cu Grant Taxi (desi cred ca e mai mult din cauza video-ului cu auto play pe care nu poti sa il opresti pe site) sau cu Black Cab (surprinzator, asta nu are preturi atat de piperate). Sunt mai scumpe si intre noi fie vorba, pentru 4-5 km cam cat cred ca e media calatoriei cu taxiul in Bucuresti... poti sa rabzi. E o mentalitate care a functionat si care inca functioneaza.

Si aici ajungem la ultima problema pe care vreau sa o ridic: Bucurestiul e foarte mic si nu mergi atat de mult cu taxi-ul, cat mai de graba ai nevoie rapid de un taxi. Lucru pe care Uber nu poate sa il satisfaca cum trebuie nici macar cand o sa fie vreme frumoasa afara. Gandeste-te cat de greu e sa gasesti un taxi atunci cand ploua si imagineaza-ti de cati soferi ar avea nevoie Uber sa raspunda unei astfel de situatii. Nu este fezabil.

Cu ce totusi ar putea Uber sa atraga un numar ridicat de soferi este marja care ii ramane soferului (80%), lucru care pare mai bine ca cei 120 de lei pe care trebuie sa ii aduci zilnic companiei de taximetrie, dar aici intervin mai multe artificii de evaziune fiscala in care nu doresc sa intru.

La final las niste date pe care sa le comparati cu tabelul de mai sus:
  • Taxi: 1.4 pornire + 8 x  1.4 lei/km = 13 lei + 2 lei spaga = 15 lei = 3.8$
  • Uber: 1.39 pornire + 8 x 1.39 lei/km + 0.23 x 12 min (presupunand ca ai viteza medie fantezista de 40km/h in oras)  = 15.27 lei fara spaga= 3.86 $

Stiu. Ne dorim calitate ca in afara la preturi de 4 ori mai mici.

Eu sper sa ma insel, dar pragmatic vorbind - venirea Uber in Romania va marca doar unirea diferitelor companii de taximetrie impotriva acestui nou rau. Pentru end useri nu cred ca se va schimba ceva in urmatorii 2-3 ani.

ps - cand ai mers ultima oara 8 km cu 15 lei? Poate la capitolul corectitudine Uber o sa se distanteze de taxiurile obisnuite...

pps - In caz de accident in timpul unei curse Uber ce se intampla? Iti plateste cineva spitalizarea? Cine? De ce nu? Vedeti, asta e motivul pentru ca UE o sa se flexeze si o sa interzica sau o sa reglementeze mai strict UBER.

Comentarii

  1. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 18:39

    O opinie zic avizata :)

    De aia 120 ron pe care ii dau la dispecerat (mai nou chiar 100) primesc masina cu toate costurile asociate, in afara de benzina - ba chiar uneori primesti si cativa L pe zi.

    Oricine ar face un calcul simplu ar vedea ca nu e nicio combinatie sa fii sofer Uber la tariful asta; pt ca:
    - ai 0.65 ron/km dupa taxe (uber si - sper - stat) din care trebuie sa platesti deprecierea masinii, benzina, asigurari si consumabile
    - nu ai optiunea sa iei comenzi de pe strada, doar din aplicatie, iar traditional comenzile de taxi au o ciclicitate zilnica/saptamanala versus strada
    - nu exista bacsisul care reprezinta aproape 15% din venit, adica exact o marja de profit; ca-i legal sau nu e alta poveste, dar vorbim de calcule la rece
    - sistemul de localizare nu este adaptat la nevoile locale - bloc, scara - ceea ce duce la multe intalniri ratate
    - cat timp nu au nici optiunea de luat din strada nici volum enorm de comenzi soferii vor merge distante si timpi lungi intre comenzi, reducand si mai mult randamentul (benzina, uzura, timp); un taximetrist in mod normal tragea pe dreapta si astepta fie comanda aproape fie sa fie luat din strada

    Cei cativa soferi din sistemul lor (cred ca-i stim dupa nume deja cu totii) sunt angajati, platiti de ei sa mearga pe strada. Si cativa early adopters adusi printr-o platforma externa.

    Bottom line, conceptul e interesant cat timp joaca dupa regulile tuturor si aduce un beneficiu societatii, zic eu.

    Desigur, stiu ce-ar putea sa faca sa fie bine, dar asta e pentru alta data :))

    RăspundețiȘtergere
  2. De asta cu luatul oamenilor de pe strada uitasem. Totusi, Uber puncteaza bine la capitolul straini - fiind o aplicatie international recunoscuta. Asa ca am putea sa zicem ca ai niste drumuri asigurate pana la aeroport si de la hotel in Centrul Vechi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 18:49

    True, dar tot nu e un business viabil pe cifre. E un hype, la noi cel putin.

    Iar:
    - drumul de aeroport e un mic blestem pt ca presupune 20km de intors pe gol, ca nu au comenzi Uber in aeroport in general; taxiurile au return trips din aeroport
    - hotelurile sunt (relativ) centrale in general, asa ca spre centrul vechi e o cursa foarte ieftina, in cazul asta minimul de 6 ron


    Sunt carcotas, stiu :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca overall va ajuta si pe voi venirea Uber in Bucuresti. Incet incet se strecoara ideea asta ca nu trebuie neaparat sa suni sau sa iei din strada orice taxi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 21:14

    Asta clar, eu ma bucur ca au venit :) Avem soferi cat toate la un loc si multi clienti fericiti, ii astept si pe restul :)
    Dar ce ma bucura cel mai mult e ca o sa educe piata spre folosirea cardului mai mult decat cashul; cashless life is what I dream of :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Cristian Trandafir26 martie 2015, 01:30

    Primesti o cursa gratis in valoare de 40 ron daca folosesti acest cod de invitatie cand iti faci cont in aplicatia Uber sau pe site: ”uber50RON”

    https://get.uber.com/invite/uber50RON

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubercab

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Și au trăit fericiți până la adânci bătrâneți și nici unul n-a învățat vreodată să gătească

Am o chestie care mă bâzâie recent: oamenii care nu știu să gătească și se laudă cu asta. Sunt mândri și înfumurați de această realizare. Parcă sunt mai buni decât noi ăștia fraierii care ne mai băgam ocazional mâinile prin ulei și grăsimi de animal. Și mă uit la ei și mai că îmi vine să le zic că sunt niște idioți.

Este imposibil să zici că nu știi să gătești. Aaah. Majoritatea tentativelor s-au terminat cu ceva ce nu putea să fie mâncat? Se întâmplă și data viitoare o să iasă mai bine că ai tras niște învățăminte. Dar de aici până la a te alinta și lăuda că nu tu nu știi să faci nimic - e drum lung.

Pui niște ulei în tigaie, arunci o mână de cartofi în uleiul încins, îi învârți până sunt galbeni-maronii - ai cartofi prăjiți. Spargi două ouă deasupra și le amesteci preț de câteva secunde până au aceeași culoare cu cartofii - bum! cartofi prăjiți cu omletă. Hai dă-o dracu că nu e greu.

Dacă ai mâncat vreodată mâncare gătită, șansele sunt de vreo 75% să o poți reproduce doar amestecân…

Povești adevărate: cum am m-am transformat din impostor în expert... de multifuncționale

Povestea este destul de amuzantă și cumva pleacă de la zicala corporatistă "Spune-mi câți oameni se pot uita în ecranul tău de la muncă ca să îți spun cât de nou ești în firmă". Ghinionul de neșansă a făcut ca vreo 2 ani să fiu poziționat fix în punctul cel mai traficat din open space: lângă multifuncționala ce deservea 60+ oameni.

Vrând, nevrând, toată lumea ajungea cel puțin odată pe săptămână la monstruozitatea mecanică de un metru jumătate înălțime ce ocazional mai dădea și gherle. Se uitau lung la ea, apăsau niște butoane cu vizibilă disperare și apoi se întorceau spre mine să mă întrebe dacă știu ce are de nu merge.

Acum ca să înțelegeți puțin nivelul meu expertiză în multifuncționale, trebuie să spun că până să ajung la jobul ăsta aveam o medie de o foaie printată pe an, iar asta nu este exagerare. De scanat nici nu are rost să zic ceva pentru că nu cred că am avut ocazia să fac asta înainte. Practic am putea spune că aveam atât de multă experiență în subiectul acest…

Carrier has arrived: Starcraft Remastered

Când prin martie anunțam că cei de la Blizzard vor scoate în vară Starcraft Remastered, același joc ca acum 19 cu o grafică mai buna, trebuie să recunosc că m-am bucurat ca o școlăriță. Primul meu joc pe care l-am jucat vreodată în multiplayer urma să primească o a doua șansă.

Ier s-a lansat pentru cei cu precomandă, nu îmi dau seama exact ce înseamnă asta, dar cert e că azi de dimineață am băgat un meci. Și cum mai bine să testez dacă Remastered-ul ăsta mă poartă pe rush-ul nostalgiei dacă nu cu un free for all vs 7 calculatoare pe Big Game Hunter?

A fost o nebunie, mă jur! Este fix același lucru ca acum aproape 20 de ani. A durat o eternitate să scot toate cele 7 calculatoare, 45 de minute la vârsta asta se simt altfel ca la 12-13 ani, dar a meritat! M-am simțit ca în '98 în acel net cafe mucegăit de pe lângă generală unde aveai experții în spatele tău care își dădeau cu părerea ce ar trebui și ce n-ar trebui să faci. #dăsătetreceu

Strategia aplicată a fost cea clasică care mie…