Treceți la conținutul principal

Este Uber revolutia mult asteptata in taximetrie?

Intreb si eu ca un necunoscator pentru ca toata lumea pare sa se astepte la o revolutie, doar eu sunt singurul care pare sa fie neimpresionat. Trecand peste faptul ca soferii Uber nu sunt atestati sau testati sau orice legal pentru transportul de pasageri, sunt alte probleme care ma fac sa intreb daca Uber poate sa revolutioneze in viitorul apropriat industria asta.

Problema de care sufera Uber si toate celalalte companii de taximetrie este lipsa calitatii la un pret pe care majoritatea oamenilor l-ar considera corect. Din categoria cat dai atat face  - oamenii au asteptari prea mari de la 1.39-1.40 lei pe km. Vor soferi cu capacitatea intelectuala de a intelege nonverbal atunci cand clientul doreste alta muzica, conditii medii de curatenie in masina si eventual ca masina sa nu duhneasca a fum de tigara / sau macar sa nu fumeze cu tine in masina ... dar parca nici n-ar plati mai mult de 10-15 lei pe cursa.

Bucuresti - Uber-ul tau soseste acum. (link)

Par lucuri de bun simt, dar vreau sa subliniez iar pretul - 1.4 lei/km. Pretul e important in toata afacerea asta pentru ca el dicteaza calitatea oamenilor care se incumeta sa faca taximetrie. Aici nu ma refer la taximetristii cu zeci de ani experienta - acolo pare sa fie cu adevarat o pasiune - ci la cei care fac asta pentru ca nu au altceva ce sa faca. Fostii smecherasi care spargeau seminte in spatele blocului sunt actualii conducatori de buburuze galbene. Stiu ca generalizez, dar o marte parte din taximetristi sunt niste coclari infecti. Totusi, am cunoscut si oameni foarte misto, dar asta se intampla mai rar.

Cu alte cuvinte, eu nu am auzit de taximetrist care sa faca 1000 de euro pe luna (baremul minim pentru care cineva s-ar angaja pentru prima oara in viata), iar asta cred ca este un semn. Totusi, sa ne intoarcem la Uber si la principalul motiv pentru care nu o sa mearga (cel putin in acest moment) in Bucuresti: pretul vs taxiurile obisnuite.

Uber vs Taxi - chart facut de Business Insider.
Cu tot cu 20% spaga, Uber-ul din state este mult mai ieftin in comparatie cu un serviciu de taximetrie. Cu cat mai ieftin? Poate sa ajunga pana la 50% in Los Angeles. Lucru care nu se intampla la noi, Uber este putin mai scump ca un serviciu de taximetrie obisnuit: 1.39 lei/km + 0.23 ron/min (chiar daca stationezi sau mergi) + pornire 1.39 lei.  Eh... si ne fac pe noi cativa lei acolo? Da. Majoritatea oamenilor se uita la pret in detrimentul confortului.

De asta oamenii nu prea aleg sa mearga cu Grant Taxi (desi cred ca e mai mult din cauza video-ului cu auto play pe care nu poti sa il opresti pe site) sau cu Black Cab (surprinzator, asta nu are preturi atat de piperate). Sunt mai scumpe si intre noi fie vorba, pentru 4-5 km cam cat cred ca e media calatoriei cu taxiul in Bucuresti... poti sa rabzi. E o mentalitate care a functionat si care inca functioneaza.

Si aici ajungem la ultima problema pe care vreau sa o ridic: Bucurestiul e foarte mic si nu mergi atat de mult cu taxi-ul, cat mai de graba ai nevoie rapid de un taxi. Lucru pe care Uber nu poate sa il satisfaca cum trebuie nici macar cand o sa fie vreme frumoasa afara. Gandeste-te cat de greu e sa gasesti un taxi atunci cand ploua si imagineaza-ti de cati soferi ar avea nevoie Uber sa raspunda unei astfel de situatii. Nu este fezabil.

Cu ce totusi ar putea Uber sa atraga un numar ridicat de soferi este marja care ii ramane soferului (80%), lucru care pare mai bine ca cei 120 de lei pe care trebuie sa ii aduci zilnic companiei de taximetrie, dar aici intervin mai multe artificii de evaziune fiscala in care nu doresc sa intru.

La final las niste date pe care sa le comparati cu tabelul de mai sus:
  • Taxi: 1.4 pornire + 8 x  1.4 lei/km = 13 lei + 2 lei spaga = 15 lei = 3.8$
  • Uber: 1.39 pornire + 8 x 1.39 lei/km + 0.23 x 12 min (presupunand ca ai viteza medie fantezista de 40km/h in oras)  = 15.27 lei fara spaga= 3.86 $

Stiu. Ne dorim calitate ca in afara la preturi de 4 ori mai mici.

Eu sper sa ma insel, dar pragmatic vorbind - venirea Uber in Romania va marca doar unirea diferitelor companii de taximetrie impotriva acestui nou rau. Pentru end useri nu cred ca se va schimba ceva in urmatorii 2-3 ani.

ps - cand ai mers ultima oara 8 km cu 15 lei? Poate la capitolul corectitudine Uber o sa se distanteze de taxiurile obisnuite...

pps - In caz de accident in timpul unei curse Uber ce se intampla? Iti plateste cineva spitalizarea? Cine? De ce nu? Vedeti, asta e motivul pentru ca UE o sa se flexeze si o sa interzica sau o sa reglementeze mai strict UBER.

Comentarii

  1. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 18:39

    O opinie zic avizata :)

    De aia 120 ron pe care ii dau la dispecerat (mai nou chiar 100) primesc masina cu toate costurile asociate, in afara de benzina - ba chiar uneori primesti si cativa L pe zi.

    Oricine ar face un calcul simplu ar vedea ca nu e nicio combinatie sa fii sofer Uber la tariful asta; pt ca:
    - ai 0.65 ron/km dupa taxe (uber si - sper - stat) din care trebuie sa platesti deprecierea masinii, benzina, asigurari si consumabile
    - nu ai optiunea sa iei comenzi de pe strada, doar din aplicatie, iar traditional comenzile de taxi au o ciclicitate zilnica/saptamanala versus strada
    - nu exista bacsisul care reprezinta aproape 15% din venit, adica exact o marja de profit; ca-i legal sau nu e alta poveste, dar vorbim de calcule la rece
    - sistemul de localizare nu este adaptat la nevoile locale - bloc, scara - ceea ce duce la multe intalniri ratate
    - cat timp nu au nici optiunea de luat din strada nici volum enorm de comenzi soferii vor merge distante si timpi lungi intre comenzi, reducand si mai mult randamentul (benzina, uzura, timp); un taximetrist in mod normal tragea pe dreapta si astepta fie comanda aproape fie sa fie luat din strada

    Cei cativa soferi din sistemul lor (cred ca-i stim dupa nume deja cu totii) sunt angajati, platiti de ei sa mearga pe strada. Si cativa early adopters adusi printr-o platforma externa.

    Bottom line, conceptul e interesant cat timp joaca dupa regulile tuturor si aduce un beneficiu societatii, zic eu.

    Desigur, stiu ce-ar putea sa faca sa fie bine, dar asta e pentru alta data :))

    RăspundețiȘtergere
  2. De asta cu luatul oamenilor de pe strada uitasem. Totusi, Uber puncteaza bine la capitolul straini - fiind o aplicatie international recunoscuta. Asa ca am putea sa zicem ca ai niste drumuri asigurate pana la aeroport si de la hotel in Centrul Vechi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 18:49

    True, dar tot nu e un business viabil pe cifre. E un hype, la noi cel putin.

    Iar:
    - drumul de aeroport e un mic blestem pt ca presupune 20km de intors pe gol, ca nu au comenzi Uber in aeroport in general; taxiurile au return trips din aeroport
    - hotelurile sunt (relativ) centrale in general, asa ca spre centrul vechi e o cursa foarte ieftina, in cazul asta minimul de 6 ron


    Sunt carcotas, stiu :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca overall va ajuta si pe voi venirea Uber in Bucuresti. Incet incet se strecoara ideea asta ca nu trebuie neaparat sa suni sau sa iei din strada orice taxi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 21:14

    Asta clar, eu ma bucur ca au venit :) Avem soferi cat toate la un loc si multi clienti fericiti, ii astept si pe restul :)
    Dar ce ma bucura cel mai mult e ca o sa educe piata spre folosirea cardului mai mult decat cashul; cashless life is what I dream of :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Cristian Trandafir26 martie 2015, 01:30

    Primesti o cursa gratis in valoare de 40 ron daca folosesti acest cod de invitatie cand iti faci cont in aplicatia Uber sau pe site: ”uber50RON”

    https://get.uber.com/invite/uber50RON

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubercab

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Toate glumele alea despre millennials sunt adevărate

Din când în când mai apare câte un articol care ne pune în cârcă tot ce nu merge bine în lumea asta. Ba e vina noastră că nu vrem să cumpărăm case și preferăm să stăm în chirie. Ba că nu putem să ne convingem părinții să nu mai voteze ce votează pentru că nu avem respectul lor. Ba că nu avem acest respect că suntem generația care pleacă cel mai târziu d'acasă. Ba că nu avem șapcă și tot felul de bazaconii de gen.

Până aseară îmi spuneam bătrânii ăștia au luat-o razna și trebuie neapărat să găsească un țap ispășitor pentru consecvența cu care tot fac alegeri neinspirate, dar aseară mi-am dat seama că tot ce se spune e adevărat. Suntem o generație slabă.

Mă uitam aseară un reality show destul de tristuț față de ce oferă ProTv-ul în general, Ferma Vedetelor pe numele lui, unde două bucăți de millennials și-au luat bătaie de la doi aproape-pensionari rablagiți în două probe de îndemânare.

Două tipe în putere n-au fost în stare să bată o Rona Hartner operată la menisc în urmă cu două …

Am păcătuit pe Instagram, am dat în patima hashtag-urilor

Cam prin perioada când mă zbăteam să trec de 1000 de urmăritori pe Instagram, mi-a venit ideea asta creață de a vedea dacă abuzul de hash tag-uri are vreun efect long term asupra contului meu. Așa că m-am pus pe studiat problema și am răsfoit vreo două duzini de hashtag-uri pentru a vedea care e situația din teritoriu.

Stăteam bine de tot. Pozele erau o țâră mai artistice ca majoritatea celor prezente pe hash tag-uri, textele scrise nițel mai bine, viața cam tot p-acolo de spectaculoasă - mi-am zis că nu am cu să eșuez chit că nu puteam să pun un selfie-decolteu din când în când. Măcar asta să fie problema de plafonare când ajung la suta de mii de fani.

M-am pus pe treabă și am downloadat o aplicație de generat hash tag-uri și am început să fac combinații de n luate câte m ori de fiecare dată când mai urcam câte ceva pe Instagram. Și am ținut-o așa vreo 2-3 luni până când a venit momentul să trag linie și să văd recolta la hectar.

Pozele duduiau de like-uri primite de la tot felul de…

Gânduri despre Netflix la început de 2018

Dacă acum 2 ani îmi anulam abonamentul la Netflix pe motiv că în decurs de o lună îl deschisesem doar o dată, acum lucrurile stau total diferit. Nu cred că există seară în care să nu deschid Netflix-ul pentru un episod-două. Asta dacă mai am loc de bătrâni.

Ce?

Să explic.

Prin vacanța de iarnă am dat contul meu părinților unor prieteni  în ideea că poate se plictisesc de Singur Acasă 14 și Die Hard 8. Contul meu era unul standard de 2 ecrane în același timp și cum tot timpul mă uitam doar pe televizor, am zis că nu e problemă să ne suprapunem unii peste alții.

În esență cât Netflix pot să consume niște oameni ieșiți la pensie?

Răspunsul este extrem de mult.

Să zicem că în mai puțin de 48 de ore cineva a isprăvit aproape 3 sezoane full de Narcos, ca apoi în următoarele 2-3 săptămâni să vadă complet: Designated Survivor, Punisher, Frontier, Shooter, Marco Polo și Godless. Ceilalți pensionari au băgat maratoane de Grand Hotel - un serial cu doar 66 de episoade de câte 45 de minute, Moro…