Treceți la conținutul principal

Este Uber revolutia mult asteptata in taximetrie?

Intreb si eu ca un necunoscator pentru ca toata lumea pare sa se astepte la o revolutie, doar eu sunt singurul care pare sa fie neimpresionat. Trecand peste faptul ca soferii Uber nu sunt atestati sau testati sau orice legal pentru transportul de pasageri, sunt alte probleme care ma fac sa intreb daca Uber poate sa revolutioneze in viitorul apropriat industria asta.

Problema de care sufera Uber si toate celalalte companii de taximetrie este lipsa calitatii la un pret pe care majoritatea oamenilor l-ar considera corect. Din categoria cat dai atat face  - oamenii au asteptari prea mari de la 1.39-1.40 lei pe km. Vor soferi cu capacitatea intelectuala de a intelege nonverbal atunci cand clientul doreste alta muzica, conditii medii de curatenie in masina si eventual ca masina sa nu duhneasca a fum de tigara / sau macar sa nu fumeze cu tine in masina ... dar parca nici n-ar plati mai mult de 10-15 lei pe cursa.

Bucuresti - Uber-ul tau soseste acum. (link)

Par lucuri de bun simt, dar vreau sa subliniez iar pretul - 1.4 lei/km. Pretul e important in toata afacerea asta pentru ca el dicteaza calitatea oamenilor care se incumeta sa faca taximetrie. Aici nu ma refer la taximetristii cu zeci de ani experienta - acolo pare sa fie cu adevarat o pasiune - ci la cei care fac asta pentru ca nu au altceva ce sa faca. Fostii smecherasi care spargeau seminte in spatele blocului sunt actualii conducatori de buburuze galbene. Stiu ca generalizez, dar o marte parte din taximetristi sunt niste coclari infecti. Totusi, am cunoscut si oameni foarte misto, dar asta se intampla mai rar.

Cu alte cuvinte, eu nu am auzit de taximetrist care sa faca 1000 de euro pe luna (baremul minim pentru care cineva s-ar angaja pentru prima oara in viata), iar asta cred ca este un semn. Totusi, sa ne intoarcem la Uber si la principalul motiv pentru care nu o sa mearga (cel putin in acest moment) in Bucuresti: pretul vs taxiurile obisnuite.

Uber vs Taxi - chart facut de Business Insider.
Cu tot cu 20% spaga, Uber-ul din state este mult mai ieftin in comparatie cu un serviciu de taximetrie. Cu cat mai ieftin? Poate sa ajunga pana la 50% in Los Angeles. Lucru care nu se intampla la noi, Uber este putin mai scump ca un serviciu de taximetrie obisnuit: 1.39 lei/km + 0.23 ron/min (chiar daca stationezi sau mergi) + pornire 1.39 lei.  Eh... si ne fac pe noi cativa lei acolo? Da. Majoritatea oamenilor se uita la pret in detrimentul confortului.

De asta oamenii nu prea aleg sa mearga cu Grant Taxi (desi cred ca e mai mult din cauza video-ului cu auto play pe care nu poti sa il opresti pe site) sau cu Black Cab (surprinzator, asta nu are preturi atat de piperate). Sunt mai scumpe si intre noi fie vorba, pentru 4-5 km cam cat cred ca e media calatoriei cu taxiul in Bucuresti... poti sa rabzi. E o mentalitate care a functionat si care inca functioneaza.

Si aici ajungem la ultima problema pe care vreau sa o ridic: Bucurestiul e foarte mic si nu mergi atat de mult cu taxi-ul, cat mai de graba ai nevoie rapid de un taxi. Lucru pe care Uber nu poate sa il satisfaca cum trebuie nici macar cand o sa fie vreme frumoasa afara. Gandeste-te cat de greu e sa gasesti un taxi atunci cand ploua si imagineaza-ti de cati soferi ar avea nevoie Uber sa raspunda unei astfel de situatii. Nu este fezabil.

Cu ce totusi ar putea Uber sa atraga un numar ridicat de soferi este marja care ii ramane soferului (80%), lucru care pare mai bine ca cei 120 de lei pe care trebuie sa ii aduci zilnic companiei de taximetrie, dar aici intervin mai multe artificii de evaziune fiscala in care nu doresc sa intru.

La final las niste date pe care sa le comparati cu tabelul de mai sus:
  • Taxi: 1.4 pornire + 8 x  1.4 lei/km = 13 lei + 2 lei spaga = 15 lei = 3.8$
  • Uber: 1.39 pornire + 8 x 1.39 lei/km + 0.23 x 12 min (presupunand ca ai viteza medie fantezista de 40km/h in oras)  = 15.27 lei fara spaga= 3.86 $

Stiu. Ne dorim calitate ca in afara la preturi de 4 ori mai mici.

Eu sper sa ma insel, dar pragmatic vorbind - venirea Uber in Romania va marca doar unirea diferitelor companii de taximetrie impotriva acestui nou rau. Pentru end useri nu cred ca se va schimba ceva in urmatorii 2-3 ani.

ps - cand ai mers ultima oara 8 km cu 15 lei? Poate la capitolul corectitudine Uber o sa se distanteze de taxiurile obisnuite...

pps - In caz de accident in timpul unei curse Uber ce se intampla? Iti plateste cineva spitalizarea? Cine? De ce nu? Vedeti, asta e motivul pentru ca UE o sa se flexeze si o sa interzica sau o sa reglementeze mai strict UBER.

Comentarii

  1. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 18:39

    O opinie zic avizata :)

    De aia 120 ron pe care ii dau la dispecerat (mai nou chiar 100) primesc masina cu toate costurile asociate, in afara de benzina - ba chiar uneori primesti si cativa L pe zi.

    Oricine ar face un calcul simplu ar vedea ca nu e nicio combinatie sa fii sofer Uber la tariful asta; pt ca:
    - ai 0.65 ron/km dupa taxe (uber si - sper - stat) din care trebuie sa platesti deprecierea masinii, benzina, asigurari si consumabile
    - nu ai optiunea sa iei comenzi de pe strada, doar din aplicatie, iar traditional comenzile de taxi au o ciclicitate zilnica/saptamanala versus strada
    - nu exista bacsisul care reprezinta aproape 15% din venit, adica exact o marja de profit; ca-i legal sau nu e alta poveste, dar vorbim de calcule la rece
    - sistemul de localizare nu este adaptat la nevoile locale - bloc, scara - ceea ce duce la multe intalniri ratate
    - cat timp nu au nici optiunea de luat din strada nici volum enorm de comenzi soferii vor merge distante si timpi lungi intre comenzi, reducand si mai mult randamentul (benzina, uzura, timp); un taximetrist in mod normal tragea pe dreapta si astepta fie comanda aproape fie sa fie luat din strada

    Cei cativa soferi din sistemul lor (cred ca-i stim dupa nume deja cu totii) sunt angajati, platiti de ei sa mearga pe strada. Si cativa early adopters adusi printr-o platforma externa.

    Bottom line, conceptul e interesant cat timp joaca dupa regulile tuturor si aduce un beneficiu societatii, zic eu.

    Desigur, stiu ce-ar putea sa faca sa fie bine, dar asta e pentru alta data :))

    RăspundețiȘtergere
  2. De asta cu luatul oamenilor de pe strada uitasem. Totusi, Uber puncteaza bine la capitolul straini - fiind o aplicatie international recunoscuta. Asa ca am putea sa zicem ca ai niste drumuri asigurate pana la aeroport si de la hotel in Centrul Vechi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 18:49

    True, dar tot nu e un business viabil pe cifre. E un hype, la noi cel putin.

    Iar:
    - drumul de aeroport e un mic blestem pt ca presupune 20km de intors pe gol, ca nu au comenzi Uber in aeroport in general; taxiurile au return trips din aeroport
    - hotelurile sunt (relativ) centrale in general, asa ca spre centrul vechi e o cursa foarte ieftina, in cazul asta minimul de 6 ron


    Sunt carcotas, stiu :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca overall va ajuta si pe voi venirea Uber in Bucuresti. Incet incet se strecoara ideea asta ca nu trebuie neaparat sa suni sau sa iei din strada orice taxi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 21:14

    Asta clar, eu ma bucur ca au venit :) Avem soferi cat toate la un loc si multi clienti fericiti, ii astept si pe restul :)
    Dar ce ma bucura cel mai mult e ca o sa educe piata spre folosirea cardului mai mult decat cashul; cashless life is what I dream of :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Cristian Trandafir26 martie 2015, 01:30

    Primesti o cursa gratis in valoare de 40 ron daca folosesti acest cod de invitatie cand iti faci cont in aplicatia Uber sau pe site: ”uber50RON”

    https://get.uber.com/invite/uber50RON

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubercab

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Populare în ultima săptămână

Primul pas spre o putere nucleară e să faci o mașină decentă!

Poți să o arzi pe super îndoctrinare și să fii super adorat de supușii tăi, dar în adâncul sufletului tău știi că economia e pe butuci și totalitarismul ăsta afișat cu parade și panglici colorate e pe super depresie. Internațional o arzi cu aroganță și tupeu, dar la final tot trebuie să recunoști că ai o economie care nu funcționează.

Din vina ta evident pentru că doar tu ești mărețul lider.

Dacă funcționa, era în stare să facă măcar o mașină care să fie pe gustul tău.

Pe bune.

Imaginați-vă următoarea situație:

E frig afară. Stau deja de 3 ore cu o pancartă pe care aproape mi-au înghețat degetele prin mănușile peticite. Aștept cuminte pe locul desemnat pentru mărețul sincron când trece alesul lui Dumnezeu. Îmi e puțin mai mult foame, dar oricum nu aveam de mâncare acasă.

Nici căldură. Măcar aici mai stau de vorbă cu vecinii care au venit și ei "voluntar" pentru întâmpinarea liderului suprem. Râdem printre aburi și d-odată începe forfota. Vine! se aude de unde din stânga. Mă…

Ricoh GR III: 5 luni cu o cameră foto compactă în buzunar

Dacă îi spui cuiva în 2019 că ai dat o căruță de bani o cameră foto compactă, îți va râde în față. Cumva pe bună dreptate pentru că majoritatea compactelor ieftine sunt niște glume proaste.

Îți mai speli din păcate cu un DSLR sau un mirror-less, dar nu cu o săpunieră. Cum să dai bani pe ceva ce a fost omorât iar și iar de telefoanele mobile? Păi de banii ăia îți luai ultimul model de telefon și nu mai aveai ceva în plus de cărat.

Sigur, eu aș putea să zic că e vorba de cum te simți când folosești camera, dar mai bine nu cădem pradă nevoii universale de a îi dovedi celuilalt de pe internet că doar tu ai dreptate.

După cum spuneam mai devreme, de vreo 5 luni camera asta în permanență în buzunar și am ajuns să îi apreciez și cele bune și cele rele.

Cele rele nu prea sunt multe, dar pot să fie ușor supărătoare. Surprinzător, cât de slabă e bateria nu este unul dintre ele. Chiar dacă se pune în cap după 150-200 de poze, se încarcă ușor de la bateria externă prin USB-C așa că n-am avut pro…

Totul e o trilogie, totul e un reboot

Am dat întâmplător pe YouTube de "The Best Upcoming ACTION Movies 2019 & 2020 (Trailer)" și cum nu aveam altceva mai bun de făcut am apăsat play. 
Mai mult de jumătate din super filmele ce vor apărea în următoarea perioadă sunt reboot-uri:Teminator nou, dar și cu actorii vechi. Un film cu Rambo pe care nu l-a cerut nimeni, dar care pare să fie ultimul din serie. Mulan, dar film artistic de data asta. Charlie's Angels pentru că e credibil ca trei gagici fără masă musculară să bată mercenari tip dulap de haineAngel Has Fallen care este a nu știu câta tentativă de asasinare a președintelui în seria Has Fallen .Star Wars 9 pentru că seria merită să se încheie cu un film mediocruJumanji 3: The Next Level - că niciunul de mai sus nu trecea pragul absurdității în așa hal Mai țineți minte zilele alea când vedeai un film și aia era. N-aveai 2 jocuri oficiale pe telefon, 3 desene animate pentru ăla micu, un web series, 2 spin-off-uri, 3 origin stories și un alternate universe.…