Treceți la conținutul principal

Este Uber revolutia mult asteptata in taximetrie?

Intreb si eu ca un necunoscator pentru ca toata lumea pare sa se astepte la o revolutie, doar eu sunt singurul care pare sa fie neimpresionat. Trecand peste faptul ca soferii Uber nu sunt atestati sau testati sau orice legal pentru transportul de pasageri, sunt alte probleme care ma fac sa intreb daca Uber poate sa revolutioneze in viitorul apropriat industria asta.

Problema de care sufera Uber si toate celalalte companii de taximetrie este lipsa calitatii la un pret pe care majoritatea oamenilor l-ar considera corect. Din categoria cat dai atat face  - oamenii au asteptari prea mari de la 1.39-1.40 lei pe km. Vor soferi cu capacitatea intelectuala de a intelege nonverbal atunci cand clientul doreste alta muzica, conditii medii de curatenie in masina si eventual ca masina sa nu duhneasca a fum de tigara / sau macar sa nu fumeze cu tine in masina ... dar parca nici n-ar plati mai mult de 10-15 lei pe cursa.

Bucuresti - Uber-ul tau soseste acum. (link)

Par lucuri de bun simt, dar vreau sa subliniez iar pretul - 1.4 lei/km. Pretul e important in toata afacerea asta pentru ca el dicteaza calitatea oamenilor care se incumeta sa faca taximetrie. Aici nu ma refer la taximetristii cu zeci de ani experienta - acolo pare sa fie cu adevarat o pasiune - ci la cei care fac asta pentru ca nu au altceva ce sa faca. Fostii smecherasi care spargeau seminte in spatele blocului sunt actualii conducatori de buburuze galbene. Stiu ca generalizez, dar o marte parte din taximetristi sunt niste coclari infecti. Totusi, am cunoscut si oameni foarte misto, dar asta se intampla mai rar.

Cu alte cuvinte, eu nu am auzit de taximetrist care sa faca 1000 de euro pe luna (baremul minim pentru care cineva s-ar angaja pentru prima oara in viata), iar asta cred ca este un semn. Totusi, sa ne intoarcem la Uber si la principalul motiv pentru care nu o sa mearga (cel putin in acest moment) in Bucuresti: pretul vs taxiurile obisnuite.

Uber vs Taxi - chart facut de Business Insider.
Cu tot cu 20% spaga, Uber-ul din state este mult mai ieftin in comparatie cu un serviciu de taximetrie. Cu cat mai ieftin? Poate sa ajunga pana la 50% in Los Angeles. Lucru care nu se intampla la noi, Uber este putin mai scump ca un serviciu de taximetrie obisnuit: 1.39 lei/km + 0.23 ron/min (chiar daca stationezi sau mergi) + pornire 1.39 lei.  Eh... si ne fac pe noi cativa lei acolo? Da. Majoritatea oamenilor se uita la pret in detrimentul confortului.

De asta oamenii nu prea aleg sa mearga cu Grant Taxi (desi cred ca e mai mult din cauza video-ului cu auto play pe care nu poti sa il opresti pe site) sau cu Black Cab (surprinzator, asta nu are preturi atat de piperate). Sunt mai scumpe si intre noi fie vorba, pentru 4-5 km cam cat cred ca e media calatoriei cu taxiul in Bucuresti... poti sa rabzi. E o mentalitate care a functionat si care inca functioneaza.

Si aici ajungem la ultima problema pe care vreau sa o ridic: Bucurestiul e foarte mic si nu mergi atat de mult cu taxi-ul, cat mai de graba ai nevoie rapid de un taxi. Lucru pe care Uber nu poate sa il satisfaca cum trebuie nici macar cand o sa fie vreme frumoasa afara. Gandeste-te cat de greu e sa gasesti un taxi atunci cand ploua si imagineaza-ti de cati soferi ar avea nevoie Uber sa raspunda unei astfel de situatii. Nu este fezabil.

Cu ce totusi ar putea Uber sa atraga un numar ridicat de soferi este marja care ii ramane soferului (80%), lucru care pare mai bine ca cei 120 de lei pe care trebuie sa ii aduci zilnic companiei de taximetrie, dar aici intervin mai multe artificii de evaziune fiscala in care nu doresc sa intru.

La final las niste date pe care sa le comparati cu tabelul de mai sus:
  • Taxi: 1.4 pornire + 8 x  1.4 lei/km = 13 lei + 2 lei spaga = 15 lei = 3.8$
  • Uber: 1.39 pornire + 8 x 1.39 lei/km + 0.23 x 12 min (presupunand ca ai viteza medie fantezista de 40km/h in oras)  = 15.27 lei fara spaga= 3.86 $

Stiu. Ne dorim calitate ca in afara la preturi de 4 ori mai mici.

Eu sper sa ma insel, dar pragmatic vorbind - venirea Uber in Romania va marca doar unirea diferitelor companii de taximetrie impotriva acestui nou rau. Pentru end useri nu cred ca se va schimba ceva in urmatorii 2-3 ani.

ps - cand ai mers ultima oara 8 km cu 15 lei? Poate la capitolul corectitudine Uber o sa se distanteze de taxiurile obisnuite...

pps - In caz de accident in timpul unei curse Uber ce se intampla? Iti plateste cineva spitalizarea? Cine? De ce nu? Vedeti, asta e motivul pentru ca UE o sa se flexeze si o sa interzica sau o sa reglementeze mai strict UBER.

Comentarii

  1. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 18:39

    O opinie zic avizata :)

    De aia 120 ron pe care ii dau la dispecerat (mai nou chiar 100) primesc masina cu toate costurile asociate, in afara de benzina - ba chiar uneori primesti si cativa L pe zi.

    Oricine ar face un calcul simplu ar vedea ca nu e nicio combinatie sa fii sofer Uber la tariful asta; pt ca:
    - ai 0.65 ron/km dupa taxe (uber si - sper - stat) din care trebuie sa platesti deprecierea masinii, benzina, asigurari si consumabile
    - nu ai optiunea sa iei comenzi de pe strada, doar din aplicatie, iar traditional comenzile de taxi au o ciclicitate zilnica/saptamanala versus strada
    - nu exista bacsisul care reprezinta aproape 15% din venit, adica exact o marja de profit; ca-i legal sau nu e alta poveste, dar vorbim de calcule la rece
    - sistemul de localizare nu este adaptat la nevoile locale - bloc, scara - ceea ce duce la multe intalniri ratate
    - cat timp nu au nici optiunea de luat din strada nici volum enorm de comenzi soferii vor merge distante si timpi lungi intre comenzi, reducand si mai mult randamentul (benzina, uzura, timp); un taximetrist in mod normal tragea pe dreapta si astepta fie comanda aproape fie sa fie luat din strada

    Cei cativa soferi din sistemul lor (cred ca-i stim dupa nume deja cu totii) sunt angajati, platiti de ei sa mearga pe strada. Si cativa early adopters adusi printr-o platforma externa.

    Bottom line, conceptul e interesant cat timp joaca dupa regulile tuturor si aduce un beneficiu societatii, zic eu.

    Desigur, stiu ce-ar putea sa faca sa fie bine, dar asta e pentru alta data :))

    RăspundețiȘtergere
  2. De asta cu luatul oamenilor de pe strada uitasem. Totusi, Uber puncteaza bine la capitolul straini - fiind o aplicatie international recunoscuta. Asa ca am putea sa zicem ca ai niste drumuri asigurate pana la aeroport si de la hotel in Centrul Vechi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 18:49

    True, dar tot nu e un business viabil pe cifre. E un hype, la noi cel putin.

    Iar:
    - drumul de aeroport e un mic blestem pt ca presupune 20km de intors pe gol, ca nu au comenzi Uber in aeroport in general; taxiurile au return trips din aeroport
    - hotelurile sunt (relativ) centrale in general, asa ca spre centrul vechi e o cursa foarte ieftina, in cazul asta minimul de 6 ron


    Sunt carcotas, stiu :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca overall va ajuta si pe voi venirea Uber in Bucuresti. Incet incet se strecoara ideea asta ca nu trebuie neaparat sa suni sau sa iei din strada orice taxi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Mihai Cosmin Rotaru27 februarie 2015, 21:14

    Asta clar, eu ma bucur ca au venit :) Avem soferi cat toate la un loc si multi clienti fericiti, ii astept si pe restul :)
    Dar ce ma bucura cel mai mult e ca o sa educe piata spre folosirea cardului mai mult decat cashul; cashless life is what I dream of :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Cristian Trandafir26 martie 2015, 01:30

    Primesti o cursa gratis in valoare de 40 ron daca folosesti acest cod de invitatie cand iti faci cont in aplicatia Uber sau pe site: ”uber50RON”

    https://get.uber.com/invite/uber50RON

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubercab

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări Populare

Căsătoria = un bărbat + o femeie fără copil

Știu că alt subiect e mai hot zilele astea, dar ăla e deja supra-dezbătut de bula mea fără vreo concluzie maiestoasă referitor la cum ar trebui procedat pentru a transmite un mesaj. Pentru că în esență despre asta e vorba, nu despre a câștiga sau a pierde, așa că nu voi dezbate momentan subiectul ăsta.

M-am uitat luni seara la Gospodar Fără Pereche când fermierii noștri și-au întâlnit pretendentele, urmând ca apoi să treacă printr-un speed dating de 2 minute pentru a se convinge că au cele necesare pentru a le deveni neveste.

Spre surprinderea mea, factorul decizional al ediției din acest an a fost dacă au sau nu copil. În episodul de luni mai toate care aveau s-au întors acasă. Zic surprinzător pentru că în ediția trecută, atunci când mamele erau cele care luau deciziile de eliminare, principalul lucru care trimitea fetele acasă era dacă știu sau nu să facă de mâncare. Puișorul lor trebuia să mănânce bine.

Cum ziceam, la ediția asta lucrurile au prezentat o față mai meschină a societ…

Mileul de Aur - premiile neoficiale ale publicității

Industria creativă e puțin meschină. Din exterior se văd doar campaniile alea mișto unde s-au aliniat toate planetele posibile din univers, iar din interior sunt zile-luni-ani de făcut chestii mediocre pentru că cineva trebuie să le facă și pe alea. Orice banalitate de ambalaj, afiș publicitar, banner sau postare de social media a fost făcută de un om care visează să urce cândva pe scenă și să citească un discurs plictisitor de mulțumire.

Ei bine, ieri acești oameni au avut ocazia să facă asta la gala de premierea a Mileului de Aur. Un festival organizat mai mult ad-hoc pentru a râde puțin de creativitatea banală a industriei. Ca idee, la o categorie a câștigat un sticker alb de pus pe o fereastră pentru a ascunde un aer condiționat. Cu adevărat amuzant este că aia aparent era a 3-a versiune a respectivului sticker. Cam ăsta e nivelul de banalitate de care te mai lovești prin industria asta.

Dar și când urci pe scena aia, nebunie. Chiar dacă te înscrii și te votezi singur, cum a făcu…

Trailer: Pentru Romania (2018)

Deși am fost destul de critic în trecut cu filmele românești, mă bucură de fiecare dată când aflu câte ceva despre ce mai scoate cinematografia autohtonă. Ieri cam pe la prânz primesc un email cu o invitație de vizionare. Aveam alte pe cap așa că i-am dat cu marks as unread până azi dimineață când am avut niște minute libere.
...intr-o societate bantuita de indoiala, cu o scara a valorilor fundamentale subreda, dezordine sociala, crize politice, culturale sau economice, exista tentatia unui refugiu intr-un trecut al implinirii si al luminii. Acesta este Mitul Varstei de Aur, care, pentru societatea romaneasca de azi, este intruchipat intrucatva si de perioada Antichitatii, cand pe teritoriul actual al Romaniei locuiau triburi ale geto-dacilor.  " Pentru Romania " este filmul care aduce razboinicii daci in zilele noastre.
Doi razboinici daci ajung in prezent si descopera o Romanie care ii pune pe ganduri. Intriga filmului regizat de Andrei Barbat ii poarta pe protagonisti in…