Situația berii artizanale în România

De la stânga la dreapta: Berero (magazin online), Perfektum (juma de cap), Clinica de Bere, Zăganu, Sikaru și Ground Zero
Am fost aseară la o dezbatere cu cei mai importanți producători locali de bere artizanală să aflu două trei lucruri despre industria asta care practic nu exista acum șase ani. Printre glume și împungeri prietenești, subiectul principal a fost un fel de noi vs berile industriale. Lucru cu care nu sunt deloc de acord în condițiile în care mie mi se pare că se completează reciproc și că nu sunt concurenți direcți.

E și greu să fii într-un versus când practic nu contezi pe piața de volume și produsul tău este de 4-5-6 ori mai scump. Cu toate astea, asta a fost direcția în care discuția s-a dus încet, încet. Între noi fie vorba nici la masă balanța nu era echilibrata, dar asta nu i-a împiedicat să facă front comun în fața răului: Clinica de Bere aka Terapia face 3000 de litri pe zi, iar Ground Zero e în zona 5000-6000 de litri pe lună.

Dintre lucrurile interesante care s-au zis aseară am notat mental două lucruri. Recuperarea investiției este undeva pe la 5-6 ani - atât estimau cei de la Ground Zero, iar la întrebarea Cine e pe profit? doar Clinica de Bere a ridicat mâna (ei fiind cei mai longevivi de pe piață cu peste 6 ani de activitate).

Al doilea lucru interesant e că toți își fac berea cu ingrediente de bază importate pentru că hameiul și malțul românesc nu sunt la nivelul calitativ dorit. Referitor la apă mai toți foloseau apă filtrata, Ground Zero fiind sigurii care foloseau apa dintr-o sursă publică și asta pentru că au avut noroc să găsească un robinet cu apă bună în Băneasa.

Partea bună e că pe piață urmează să mai intre niște jucători noi - cel mai recent este în persoana celor de la Beer O'clock care își vor face o bere proprie sub sigla Hoops Hooligans. Bere pe care am degustat-o puțin aseară și promite extrem de multe - în special cea neagră cu aromă de vanilie care te duce puțin cu gândul în zona cafelei.

În rest, situația berii artizanale e în zona semi confuza și ce facem acum?. O asociație? O blamare publică a celorlalte beri? Nu se știe momentan. Eu le-aș sugera o educare a consumatorilor sau inventarea și promovarea unui moment special de consum de bere artizanală. Pentru că scuza cu hai să bem o bere bună nu mai ține de ceva vreme de când ai super market-uri sute de beri din care poți alege.

Om trăi și om vedea cum evoluează lucrurile.

Niciun comentariu:

Un produs Blogger.