Treceți la conținutul principal

Situația berii artizanale în România

De la stânga la dreapta: Berero (magazin online), Perfektum (juma de cap), Clinica de Bere, Zăganu, Sikaru și Ground Zero
Am fost aseară la o dezbatere cu cei mai importanți producători locali de bere artizanală să aflu două trei lucruri despre industria asta care practic nu exista acum șase ani. Printre glume și împungeri prietenești, subiectul principal a fost un fel de noi vs berile industriale. Lucru cu care nu sunt deloc de acord în condițiile în care mie mi se pare că se completează reciproc și că nu sunt concurenți direcți.

E și greu să fii într-un versus când practic nu contezi pe piața de volume și produsul tău este de 4-5-6 ori mai scump. Cu toate astea, asta a fost direcția în care discuția s-a dus încet, încet. Între noi fie vorba nici la masă balanța nu era echilibrata, dar asta nu i-a împiedicat să facă front comun în fața răului: Clinica de Bere aka Terapia face 3000 de litri pe zi, iar Ground Zero e în zona 5000-6000 de litri pe lună.

Dintre lucrurile interesante care s-au zis aseară am notat mental două lucruri. Recuperarea investiției este undeva pe la 5-6 ani - atât estimau cei de la Ground Zero, iar la întrebarea Cine e pe profit? doar Clinica de Bere a ridicat mâna (ei fiind cei mai longevivi de pe piață cu peste 6 ani de activitate).

Al doilea lucru interesant e că toți își fac berea cu ingrediente de bază importate pentru că hameiul și malțul românesc nu sunt la nivelul calitativ dorit. Referitor la apă mai toți foloseau apă filtrata, Ground Zero fiind sigurii care foloseau apa dintr-o sursă publică și asta pentru că au avut noroc să găsească un robinet cu apă bună în Băneasa.

Partea bună e că pe piață urmează să mai intre niște jucători noi - cel mai recent este în persoana celor de la Beer O'clock care își vor face o bere proprie sub sigla Hoops Hooligans. Bere pe care am degustat-o puțin aseară și promite extrem de multe - în special cea neagră cu aromă de vanilie care te duce puțin cu gândul în zona cafelei.

În rest, situația berii artizanale e în zona semi confuza și ce facem acum?. O asociație? O blamare publică a celorlalte beri? Nu se știe momentan. Eu le-aș sugera o educare a consumatorilor sau inventarea și promovarea unui moment special de consum de bere artizanală. Pentru că scuza cu hai să bem o bere bună nu mai ține de ceva vreme de când ai super market-uri sute de beri din care poți alege.

Om trăi și om vedea cum evoluează lucrurile.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Deschidere: Shoteria Stația Fantastică

Generația nouă de petrecăreți din Centrul Vechi a dat naștere unui concept interesant: fast bar-ul. Locul unde ajungi să bei ceva cu niște prieteni înainte de poposi într-un club. Așa de încălzit puțin și de intrat în spiritul de petrecere. E locul unde n-ai scaune să te parchezi la povești sau să zăbovești cu orele. Totul e pe repede înainte.

E suficient să ajungi o seară în Shoteria 1 - Stația de primă alcoolizare - să simți pe pielea ta cât de bine a prins. Grupuri și grupuri de oameni care vin să dea un shot - două înainte de a se duce regulamentar la 23:00 în club. Ajută și faptul că au varietate de shot-uri pentru toate gusturile, așa că nu mare e mirarea să vezi grupuri de fete cot la cot shot la shot cu grupuri de băieți.

Lucrurile au mers atât de bine în ăștia 2 ani de Shoteria 1 încât vineri au mai deschis un loc. De data asta s-au concentrat pe long drinks sau shotail-uri cum le zic ei. Un loc puțin mai măricel ca primul, dar sub același concept-umbrelă. Un loc unde să pet…

Monitoarele de gaming, 9 ani mai târziu

Săptămâna trecută am dat o fugă să văd cele mai noi monitoare de gaming de la Samsung și mi-am adus aminte de o întâmplare la un lan party de acum 9 ani. Ne-am strâns noi în sufrageria unui prieten și ne-am chinuit regulamentar să facem rețeaua să meargă. Pe vremea aia așa stăteau lucrurile, te strângeai, băgai niște bere și vreo 5 ore te chinuiai să vă vadă rețeaua pe toți.

Octavian Fulger de la WASD primise un monitor de gaming în teste și l-a adus la micul nostru lan party. Ca să înțelegeți ce însemna atunci un monitor de gaming, noi majoritatea încă eram pe monitoare cu tub. Era science fiction ideea de monitor led de gaming.

Ăsta mai avea în plus și comenzile pe touch. Incredibil. Nici nu apăruse prima generație de Iphone, touch-ul era la nivelul fantezist de tehnologie. Eh. Pleacă Fulger să ia niște ceva și ne lasă pe noi, maimuțele, cu monitorul cu touch.

Nu exagerez, cred că 30-40 de minute ne-am chinuit să îl pornim. Ceva nu se lega. Încercam să îl atingem în toate felurile …

Social Media Summit București 2017

S-au vorbit multe ieri la Social Media Summit, dar un lucru m-a bucurat enorm: Este oficial! Facebook Apps au murit și au fost declarate moarte în cadrul unei conferințe. Poate părea amuzant pentru unii, alții știau asta de 2-3 ani, dar e bine că în sfârșit putem închide capitolul ăsta rușinos din social media.

În rest, blogging-ul a fost declarat market standard și a ajuns într-o zonă de normalitate similară socialului (dpdv al canalelor de comunicare). Nu mai e nimic special să fii blogger, la fel cum toată lumea se așteaptă ca un brand să fie social. Viitorul stă sub semnul videoului și a creatorilor de conținut video. Vloggerii sunt factorul exotic de anul trecut pentru oamenii din comunicare.

Partea a doua a zilei a venit cu o inițiativă interesantă: introducerea în clasificarea ocupațiilor din România a job-urilor astea apărute în ultimii ani: ux designer, socia media manager, front end etc.

Insight-ul este unul destul de amuzant, mai toată lumea care lucrează pe un job din ace…