Treceți la conținutul principal

Situația berii artizanale în România

De la stânga la dreapta: Berero (magazin online), Perfektum (juma de cap), Clinica de Bere, Zăganu, Sikaru și Ground Zero
Am fost aseară la o dezbatere cu cei mai importanți producători locali de bere artizanală să aflu două trei lucruri despre industria asta care practic nu exista acum șase ani. Printre glume și împungeri prietenești, subiectul principal a fost un fel de noi vs berile industriale. Lucru cu care nu sunt deloc de acord în condițiile în care mie mi se pare că se completează reciproc și că nu sunt concurenți direcți.

E și greu să fii într-un versus când practic nu contezi pe piața de volume și produsul tău este de 4-5-6 ori mai scump. Cu toate astea, asta a fost direcția în care discuția s-a dus încet, încet. Între noi fie vorba nici la masă balanța nu era echilibrata, dar asta nu i-a împiedicat să facă front comun în fața răului: Clinica de Bere aka Terapia face 3000 de litri pe zi, iar Ground Zero e în zona 5000-6000 de litri pe lună.

Dintre lucrurile interesante care s-au zis aseară am notat mental două lucruri. Recuperarea investiției este undeva pe la 5-6 ani - atât estimau cei de la Ground Zero, iar la întrebarea Cine e pe profit? doar Clinica de Bere a ridicat mâna (ei fiind cei mai longevivi de pe piață cu peste 6 ani de activitate).

Al doilea lucru interesant e că toți își fac berea cu ingrediente de bază importate pentru că hameiul și malțul românesc nu sunt la nivelul calitativ dorit. Referitor la apă mai toți foloseau apă filtrata, Ground Zero fiind sigurii care foloseau apa dintr-o sursă publică și asta pentru că au avut noroc să găsească un robinet cu apă bună în Băneasa.

Partea bună e că pe piață urmează să mai intre niște jucători noi - cel mai recent este în persoana celor de la Beer O'clock care își vor face o bere proprie sub sigla Hoops Hooligans. Bere pe care am degustat-o puțin aseară și promite extrem de multe - în special cea neagră cu aromă de vanilie care te duce puțin cu gândul în zona cafelei.

În rest, situația berii artizanale e în zona semi confuza și ce facem acum?. O asociație? O blamare publică a celorlalte beri? Nu se știe momentan. Eu le-aș sugera o educare a consumatorilor sau inventarea și promovarea unui moment special de consum de bere artizanală. Pentru că scuza cu hai să bem o bere bună nu mai ține de ceva vreme de când ai super market-uri sute de beri din care poți alege.

Om trăi și om vedea cum evoluează lucrurile.

Comentarii

Postări Populare

Al Doilea Război Mondial și al său vlog săptămânal

Indy Neidell acum 4 ani a venit cu o idee genială pentru bărbați care au citit Sven Hassel în copilărie pasionații de istorie: un documentar cronologic pe YouTube pornit la comemorarea începutului Primului Război Mondial care săptămânal prezenta ce se întâmpla acum 100 de ani pe front. Practic e ca și cum ai urmări un mini jurnal de știri din timpul războiului.

4 ani mai târziu canalul are mai bine de 600 de video-uri care împreună au acumulat undeva pe la 145 de milioane de vizualizări, urmând ca acum în noiembrie să pregătească ultimul video odată cu terminarea războiului.  Primul video al proiectului a început puternic cu vreo 2.4 milioane de entuziaști, dar pe parcurs audiența s-a stabilizat pe la 140 000 de spectatori per episod.

Era de așteptat. Între cele două războaie, primul nu cred că este preferatul multora și scriind asta îmi dau seama cât de ușor poate să fie scos din context. Cu toate astea, cred că eram mai mulți care abia așteptam seria cu al Doilea Război Mondial să …

.calif se lansează la punct fix

Cele mai bune idei sunt în general extrem de simple și premizele de la care pleacă sunt pe înțelesul tuturor. Cam așa stă treaba și când vrei să faci o campanie mișto. Te gândești la niște insight-uri simple și încerci să construiești ceva mișto pe prima idee care îți trece prin cap. Idee care de mai multe ori decât e statistic acceptabil e și cea mai bună. Greul începe abia când vrei să convingi clientul de justețea cauzei tale.

Trecând peste produsele pe care le savurez ocazional cu plăcere, lucru care îmi place cel mai mult la Calif e că sunt fani ai ideilor astea simple. Îmi imaginez că discuția despre activarea de la Biz Seaside Camp a mers cam așa.
- Trebuie să facem ceva la camp că între timp ne-am rebranduit în .calif
- Punct. Punct și de la capăt. Punct fix. Hmmm.
- Ce mai e la punct fix? Săritura cu parașuta.
- Gata! Asta e.
- Luăm niște parașutiști să sară la punct fix.
.calif gen
- Haaahhahah. Haide să facem asta.  Și au făcut-o ieri.

Anul trecut livrau dill-uri și kebun…

Noroc cu datingul online pentru că altfel vedeam cupluri doar la zoo

Știu că nu s-a uitat nimeni aseară la #GospodarFărăPereche, dar aveți noroc cu mine că pot să vă fac un rezumat la ce se mai întâmplă în afara bulei. Ieri a fost prima emisiune unde gospodarii noștri single au dat pentru a nu știu câta oară cu realitatea crudă din zona de dating la țără. 

Oamenii noștri înainte de toate par să fie destul de muncitori. Unii cu mai mult noroc decât alții, dar în esență fiecare avea o curte îngrijită și o burtică de bere. Deci cumva înstăriți pentru că n-ai cum să fii sărac mort și să ai burtă de bere. Să faci burtă de bere este o investiție destul de mare de timp și bani.

Unii erau cu studii superioare, alții aveau ceva înclinații artistice, cert e că toți se curățau destul de bine într-un costum mai de Doamne-ajută sau măcar un trening din ăla mai bun. Personalități variate la fel de mult ca simțul umorului și al ridicolului pe care te aștepți să îl aibă o persoană care participă la o astfel de emisiune. Pe scurt, nici chiar Brad Pitts, dar nici Harve…