Treceți la conținutul principal

Situația berii artizanale în România

De la stânga la dreapta: Berero (magazin online), Perfektum (juma de cap), Clinica de Bere, Zăganu, Sikaru și Ground Zero
Am fost aseară la o dezbatere cu cei mai importanți producători locali de bere artizanală să aflu două trei lucruri despre industria asta care practic nu exista acum șase ani. Printre glume și împungeri prietenești, subiectul principal a fost un fel de noi vs berile industriale. Lucru cu care nu sunt deloc de acord în condițiile în care mie mi se pare că se completează reciproc și că nu sunt concurenți direcți.

E și greu să fii într-un versus când practic nu contezi pe piața de volume și produsul tău este de 4-5-6 ori mai scump. Cu toate astea, asta a fost direcția în care discuția s-a dus încet, încet. Între noi fie vorba nici la masă balanța nu era echilibrata, dar asta nu i-a împiedicat să facă front comun în fața răului: Clinica de Bere aka Terapia face 3000 de litri pe zi, iar Ground Zero e în zona 5000-6000 de litri pe lună.

Dintre lucrurile interesante care s-au zis aseară am notat mental două lucruri. Recuperarea investiției este undeva pe la 5-6 ani - atât estimau cei de la Ground Zero, iar la întrebarea Cine e pe profit? doar Clinica de Bere a ridicat mâna (ei fiind cei mai longevivi de pe piață cu peste 6 ani de activitate).

Al doilea lucru interesant e că toți își fac berea cu ingrediente de bază importate pentru că hameiul și malțul românesc nu sunt la nivelul calitativ dorit. Referitor la apă mai toți foloseau apă filtrata, Ground Zero fiind sigurii care foloseau apa dintr-o sursă publică și asta pentru că au avut noroc să găsească un robinet cu apă bună în Băneasa.

Partea bună e că pe piață urmează să mai intre niște jucători noi - cel mai recent este în persoana celor de la Beer O'clock care își vor face o bere proprie sub sigla Hoops Hooligans. Bere pe care am degustat-o puțin aseară și promite extrem de multe - în special cea neagră cu aromă de vanilie care te duce puțin cu gândul în zona cafelei.

În rest, situația berii artizanale e în zona semi confuza și ce facem acum?. O asociație? O blamare publică a celorlalte beri? Nu se știe momentan. Eu le-aș sugera o educare a consumatorilor sau inventarea și promovarea unui moment special de consum de bere artizanală. Pentru că scuza cu hai să bem o bere bună nu mai ține de ceva vreme de când ai super market-uri sute de beri din care poți alege.

Om trăi și om vedea cum evoluează lucrurile.

Comentarii

Postări Populare

Și tu câtă fericire ai pierdut când ți-ai mărit numărul de followers de 25 ori pe Instagram?

Cred că toți cei care se vor uita la video-ul ăsta se vor împărți imediat în două categorii. Prima a celor care vor trade rapid concluzia că social media și faima nu aduc fericirea, a doua a celor care vor spune că e de fapt o maturizare oarecum de așteptat la vârsta respectivă. Cred că este evident după titlu în ce categorie fac parte.

Dacă e să mă iau după Internet, fata respectivă este ceva produs al industriei de fabricat vedete din nimic. Tot ce este posibil pentru că până azi n-am auzit de ea și e improbabil să mă apuc acum să îi urmăresc cariera muzicală. Cu toate astea, ideea video-ului de mai sus mi se pare foarte tare și Vanity Fair iar a dovedit că știe extrem de bine cu ce se mănâncă socialul ăsta pe pâine.

Și ca să mă întorc la acest video, spuneți-mi voi că nu este undeva în top 5 cele mai triste pe care le-ați văzut în istoria recentă. Cum într-un an de zile zâmbetul și optimismul sunt înlocuite de stres și singurătate.

Hashtag atât de trist.

Să dăm cu sad reaction și …

eMAG: Formare preț în Black Friday

Dezavantajul de a scrie ultimul despre un eveniment e că tot ce era de spus deja a fost spus. Cam așa m-am trezit eu azi când am vrut să pune blog câteva gânduri despre întâlnirea anuală cu cei de la eMAG. Pe Cetin l-a interesat mai mult situația afilierii, pe Răzvan despre market place, Radu planurile lor de viitor, Marius despre Black Friday, iar Alex a pus pe blog într-un mod exemplar tot ce s-a vorbit joia trecută. Eu ce aș pune pe blog în plus?

M-am gândit să zic vreo două lucruri despre prețuri și reduceri. Fie că e vorba de Black Friday sau cine știe ce promoție din cursul anului, oamenii au în general părerea că prețurile nu sunt la nivelul corect. Sunt prea mari, acum două luni era mai ieftin sau alte probleme de gen.

Problema cred că este mai mult de percepție. Mulți au impresia că atunci când vine BF trebuie ca totul să fie la niște prețuri ridicol de mici. Minim jumătate. Recomandabil la un sfert față de cât e în restul timpului. Ideal ar fi ca magazinul sa se roage de ti…

Burgeri de Centenar la McDonald's

Centenarul ăsta a băgat toate brand-urile în priză și fiecare se gândește ce twist românesc ar putea să ofere și ei la rândul lor. Nu zic că pentru 99% din populație această aniversare nu prea contează pentru că poate mă înșel și n-am chef de scandal în weekend, dar în esență nu e nimic rău în acest efort colectiv de a zice ceva de România.

Asta se întâmplă și cu McDonald's care, ca în fiecare toamnă, pune pe tăvile doritorilor produse în ediții limitate. De data asta e vorba de 3 burgerași de inspirație românească cu ingrediente locale. Burgeri pe care am apucat să îi testez în avanpremieră joia asta. Cei 3 burgeri n-au vreo denumire anume așa că s-ar putea să fie dificil de găsit prin meniu, dar astea sunt ingredientele lor:

Burgerul cu carne de porc conține o chiflă pufoasă presărată cu mălai la care se adaugă un sos de muștar, ceapă prăjită, castraveți murați, praz, un mix de varză albă și sfeclă roșie.Burgerul de pui conține carne de pui de la Transavia într-o crustă cu ierbu…