Treceți la conținutul principal

Noul cod rutier

Desi nu sunt sofer ... ci mai mult pasagerul din dreapta enervant ... fac si eu asta pentru prietenii cu masini ... mai sunt 2 zile pana la intrarea in vigoare a noului cod rutier. Am doua variante de documente ... unul de 92 pagini ( pdf ) care iti arata si cum era inainte si cum e acum ... si un extras din monitorul oficial in care nu ti se arata decat noile legi.

Vechiul cod rutier impreuna cu modificarile din noul cod rutier (pdf 92 pag ) ... aici
Extrasul din Monitorul Oficial ... aici

Si pentru aia lenesi .... o varianta scurta scurta scurta (nu stiu cat de buna e ) ... nu mai stiu pe unde am gasit asta ... dar o aveti aici

Eh acum stiti si ce schimbari vin in 2 zile :)

CODUL RUTIER 2006 - cateva dintre cele mai importante modificari le gasiti in cele ce urmeaza:

Noul Cod Rutier are, in sfarsit, norme metodologice de aplicare - Guvernul Romaniei (4 octombrie 2006)

Cateva dintre cele mai interesante noi prevederi ale legii:
  • utilizarea detectoarelor de radar devine legala;
  • toti pasagerii dintr-un autoturism sunt obligati sa poarte centura de siguranta (exceptiile se admit pentru soferi, in timpul mersului inapoi, soferi de taxi, instructori auto, femei insarcinate si bolnavi care pot dovedi ca le este contraindicata centura de siguranta);
  • soferii opriti de politist sunt obligati sa ramana in masina, cu mainile pe volan, iar ceilalti pasageri sa nu deschida portierele, respectand indicatiile politistului;
  • copiii sub 3 ani trebuie sa stea intr-un scaun special pentru masina;
  • punctele de penalizare se sterg dupa 6 luni, daca soferul in cauza nu comite alte contraventii;
  • scoala de soferi se va putea face si cu 3 luni inainte de a implini 18 ani, examenul de conducere va putea fi sustinut si in localitatea de resedinta, nu doar in cea de domiciliu, si se va putea da si in alte limbi decat romana.


  • In circulatia pe autostrazi, pe drumurile expres si pe cele nationale europene (E) conducatorii de autovehicule sunt obligati sa foloseasca si in timpul zilei luminile de intalnire.

    Conducatorii de autovehicule pot fi avertizati de politia rutiera in legatura cu prezenta in trafic a dispozitivelor de masurare a vitezei, prim mass-media sau panouri de avertizare. Conducatorii de autovehicule pot folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de masurare a vitezei. Folosirea aparatelor de bruiere a sistemelor de supraveghere si monitorizare a traficului (gen antiradare) va ramane interzisa.

    Pietonii surprinsi si accidentati ca urmare a traversarii prin locuri nepermise, la culoarea rosie a semaforului destinat acestora, sau a nerespectarii altor obligatii stabilite de normele rutiere poarta intreaga raspundere a accidentarii lor, in conditiile in care conducatorul autovehicului respectiv a respectat prevederile legale privind circulatia prin acel sector.

    Automobilistilor surprinsi in trafic fara polita de asigurare de raspundere civila auto (RCA) li se vor retine talonul si placutele de inmatriculare ale masinii. Daca in termen de 30 de zile nu se vor prezenta cu dovada incheierii RCA, masina va fi radiata din circulatie.

    Pentru amenzi va exista un sistem de puncte, in functie de gravitatea abaterii. Cuantumul amenzilor va fi legat de salariul minim brut pe economie: un punct de penalizare va reprezenta 10% din salariul minim brut pe economie.

    Amenzile vor fi impartite in 5 clase:
  • clasa I : 2- 3 puncte de amenda
  • clasa a II-a : 4 sau 5 puncte-amenda
  • clasa a III-a: de la 6 la 8 puncte-amenda
  • clasa a IV-a: de la 9 la 20 puncte-amenda
  • clasa a V-a: de la 21 la 100 puncte-amenda


  • Clasa de amenda
    Situatii pentru care se aplica amenda

    Clasa I
  • nerespectarea obligatiei de a purta centura de siguranta
  • conducerea unui vehicul avariat peste termenul de 30 de zile de la data eliberarii documentului de constatare a avariei
  • Lasarea libera in timpul conducerii a volanului

  • Clasa a II-a
  • nerespectarea semnificatiei indicatoarelor si marcajelor de obligare
  • conducerea unui autovehicul care nu este dotat cu trusa medicala, triunghi reflectorizant si stingator, omologate
  • nerespectarea regulilor privind depasirea si a culorii rosii a semaforului

  • Clasa a III-a
  • conducerea unui autovehicul cu permis de conducere a carui valabilitate a expirat
  • nepastrarea distantei laterale suficiente fata de vehiculul care circula din sens opus

  • Clasa a IV-a
  • conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul al carui termen de valabilitate a inspectiei tehnice a expirat
  • detinerea, montarea sau folosirea in circulatia pe drumurile publice a dispozitivelor care perturba functionarea normala a dispozitivelor de masurare a vitezei (gen antiradare)
  • savarsirea de catre conducatorii de vehicule sau de catre pasageri de gesturi obscene, proferarea de injurii, adresarea de expresii jignitoare la adresa participantilor la trafic

  • Clasa a V-a
    se aplica doar persoanelor juridice
    Pentru depasirea cu mai mult de 30 km pe ora a vitezei maxime admise se vor aplica trei puncte de penalizare, iar pentru mai mult de 50 km la ora permisul va fi ridicat.
    Va amintim care sunt limitele maxime admise de viteza:
    • limita maxima de viteza in localitati este de 50 km/h
    • limitele maxime de viteza in afara localitatilor sunt:
      • pe autostrazi: 130 km/h
      • pe drumurile expres, nationale si europene: 100 km/h
      • pe celelalte categorii de drumuri: 90 km/h


    Viteza maxima admisa in afara localitatilor pentru conducatorii auto care au mai putin de un an practica de conducere este cu 20 km/h mai mica decat viteza maxima admisa pentru categoria din care fac parte autovehiculele conduse.

    Un alt element de noutate il constituie si faptul ca amenzile contraventionale de pina la 20 de puncte - amenda pot fi achitate pe loc agentului constatator, beneficiind de reducerea valorii amenzii la jumatate. Este important de retinut ca la cumularea a cel putin 15 puncte de penalizare se retine permisul de conducere.
    Via AutoBizz

    Comentarii

    1. S-ar putea sa intre in vigoare de la 1 decembrie. Asa zic aia de pe hotnews.

      RăspundețiȘtergere
    2. MAi ai variante pentru mobil. Vezi pe http://www.ghidmobil.com/ . E misto si poti citi cand te plictisesti: pe buda de ex.

      RăspundețiȘtergere
    3. Rusinica, rusinica...
      Acuma chiar stiu ca cineva nu imi citeste blogul http://alexbrie.net/myblog/Blog/805/cine-stie-noul-cod-rutier

      Cu alte cuvinte, mai ai o varianta: fragmente alese pe spranceana, mereu la indemana, pe mobilul tau(daca stie java MIDP 2.0). Vezi mai multe pe http://ghidmobil.com/

      RăspundețiȘtergere
    4. hmmm la volan mai greu se citeste codul ... mai trebuie sa tragi de volan ... mai bagi in viteza ... si cu a 3a mana sa iti tii telefonu` :D

      oricum asta de care am facut rost e frumos ... facut ... vechiul vs noul ... nici nu poti spune ca se compara cu aplicatia aia de telefon mobil.

      chiar asa de dragul dragului as face un sondaj cati din soferii cititori de blog au telefon cu java :D

      si da ... stiam de proiectul tau .. mi se pare oke ... dar sincer cum nu am telefon cu java si nici carnet ... sunt fix langa targetu` tau :D

      RăspundețiȘtergere
    5. Nu e nevoie de 94 de pagini! Se rezuma intregul Nou! (mai curat, mai uscat) cod rutier intr-un cuvant: nasol.

      RăspundețiȘtergere

    Trimiteți un comentariu

    Populare pe blog în ultima săptămână

    Lași bacșiș la Uber Eats? Foodpanda? Glovo?

    Eu nu.

    Până azi de dimineață credeam că asta e normalitatea serviciului. Pentru că de fapt de asta plătești taxa aia de livrare pentru a scăpa de căutat mărunt prin casă. Faci comanda, îți ajunge acasă, zici mulțumesc și gata.

    Dar simt cum mă îngrop încet-încet. După ce că nu las bacșiș la serviciile astea ce au incluse taxe de livrare, atunci când las la alea cu livrare gratuită o fac sub forma a câtorva lei - cam 5% din comandă.

    Îmi dau seama că sunt o persoană îngrozitoare, dar nu prea înțeleg de ce trebuie să recompensez pe cineva că și-a făcut treaba pentru care a fost plătit - direct din taxa de livrare sau din salariul pe care îl primește de la take away.

    Înțeleg că dacă i-am complicat viața celui care livrează și implicit i-am mâncat mai mult timp decât necesita comanda este de obraz să recompensez timpul acela extra pe care l-a pierdut cu mine, dar altfel de ce i-aș lăsa bacșiș?

    Ca să fiu sincer, până să îl văd pe Marius de la bucharestBIKEtraffic primind 5 lei la prima coma…

    In 8 luni de rulat tigari am economisit ...

    Acum aproape 8 luni (fara 2-3 zile) m-am apucat sa imi rulez singur tigarile din motive financiare si de gust. Astazi am avut curiozitatea sa imi numar cutiile de filtre goale pe care le-am pastrat fix pentru postul asta. 16 cutii a cate 200 de filtre fiecare adica cam 3200 de tigari in 8 luni. Echivalentula a 160 de pachete de tigari. Wow. Mi se pare foarte mult. Dar tot raul spre bine. Lasati-ma sa va demonstrez.

    Inainte fumam un pachet de tigari pe zi. M-am apucat acum de rulat tigari acum ~240 de zile si am fumat echivalentul a 160 de pachete de tigari. Drept urmare am fumat cu 80 de pachete mai putin decat inainte. Putin mai sanatos pentru ca tabachera mea scoate tigari subtiri si inainte eram cu Kent lung.

    Și ce faci când vine viitorul peste tine?

    Știți care e cel mai surprinzător lucru la știrea că 10 edituri dau în judecată Bookster pentru cum funcționează modelul lor de business? Că le-a luat 7 ani să facă asta.

    Șapte ani în care toată lumea credea că au o căsnicie fericită și că fiecare e mulțumit cu partea lui pe care o primește de la cele aproape 1000 de companii înrolate în sistem. 

    Surpriză! Erau probleme în paradis, dar nu atât de mari încât a doua zi să se strângă toate editurile la o șuetă. Și au tăcut și au tot încasat bătaie fără să se clintească.

    Nimeni de la nicio editură nu și-a zis: „Hai să ne facem Bookster-ul nostru!”. Nimeni nu s-a gândit la motivele pentru care Bookster prinde la corporatiști și cum ar putea să satisfacă această nevoie. Au stat cuminți și n-au schimbat nimic, iar rezultatul îl vedem acum după câțiva ani.

    Să nu mă înțelegeți greșit, nu zic că ceea ce face Bookster este corect/moral pentru autori & edituri, dar îi apreciez pentru cum au exploatat această oportunitate de business. 

    Și acum e …