Treceți la conținutul principal

Viața fără notificări

Pe principiul "nu sunați, ies eu din când în când", acum vreo doi ani am oprit toate notificările sonore ale telefonului. Am lăsat sms-uri și vreo două aplicații de messaging, dar în rest am tranșat tot ce se putea. Devenise obositor să nu pot sta liniștit la o bere fără ca telefonul să mă atenționeze că s-a mai întâmplat ceva.

În mod normal asta nu era o problemă dacă acel ceva nu era doar zgomot de fond: cineva mi-a dat follow pe Instagram ca apoi să și-l ia înapoi a doua zi, ai un prieten de pe Facebook în apropiere, cineva random a pus un story și alte bazaconii din astea fără care puteam trăi liniștit chiar și pe social media.

Duse sunt zilele alea când o notificare era un motiv de micro bucurie: oare ce s-a întâmplat, hai să dau click să văd. Neah. Zilele astea sistemul de notificări de la Facebook pare gândit de un robot ce a fost dat afară de la fabrica de prăjitoare de pâine inteligente, nu de o persoană reală. Pentru că altfel nu-mi explic de ce 80% din notificări sunt despre lucruri care nu țin de mine.

Dacă nu administrați pagini prin Business Manager, soluția pentru profesioniști gândită de cei de la Facebook, n-ați ști că vreo câteva săptămâni primăvara asta lucrurile au luat-o razna și primeam pe contul personal toate notificările pe care paginile administrate le primeau.

Puțin ciudat când în teorie asta n-ar trebui să se întâmple și cu atât mai bizar cât timp aveam notificările respective oprite. Gălăgie de notificări, poate așa mai puneam și eu mâna pe telefon să văd ce s-a mai întâmplat. FOMO frate!

Și cu toate astea nimic important nu se întâmplă. A fost aprobat ad-ul, s-a făcut plata de pe card, sunt 3 evenimente care se întâmplă acum pe lângă tine sau persoana pe care o urmărești pe Instagram are și pagină de Facebook căreia poate vrei să îi dai un like. Claie de notificări la care robotul acela de la Facebook s-a gândit că eu aș vrea să reacționez, cam de minim 80-100 de ori pe zi pentru că de ce nu.

Există o legendă care spune că dacă bifezi Off în setările de notificare, roboțelul te mai încearcă din când - fix ca într-o călătorie inițiatică a unui erou din basmele noastre. Poate-poate te-ai răzgândit. Poate nu ești suficient de vrednic. Cine știe și ar putea înțelege ce perversiuni bolnave îl fac pe prăjitorul nostru de pâine să își termine programul.

Știți câte mail-uri îmi intră în spam într-o săptămână? În jur de 50, deși adresa de email e publică pe jumătate de Internet. Uite aici comparație absurdă: zilele astea s-a ajuns la o situație în care e mai eficient din punct de vedere al timpului consumat să citesc toate emailurile de spam primite decât să deschid și să reacționez la toate notificările primite pe Facebook-ul personal.

Și ce am făcut acum doi ani? Păi puteam să îmi dovedesc vrednicia iar și iar sau puteam să decid că acele notificări sunt făcute pentru a lucra pentru mine, nu eu pentru ele. Așa că de atunci mă uit prin ele doar când sunt pregătit psihic.

Scriind asta îmi dau seama că de fapt prăjitorul de pâine și-a atins scopul. M-a călit și acum, abia acum sunt vrednic de tot binele pe care mi-l direcționa către mine încă de atunci.

Băi drăcie. Ce moment Evrica!.

Comentarii

Populare în ultima săptămână

Cele 10 lucruri care îți vor distruge restaurantul

Pe la începutul anului s-a deschis pe lângă mine un loc care avea potențial să devină destinația favorită de ieșit la bere pe vreme rea sau friguroasă. Începuseră bine și cred că nu era săptămână în care să merg pe acolo de cel puțin două ori.

Lucrurile au mers așa o perioadă și păreau că vor rezista primului an în probabil cea mai saturată zona de going out a Bucureștiului. Asta până când n-a mai mers. Nu s-au curățat, dar am fost acum vreo două zile p-acolo și cam bătea vântul. Aveau doar două mese ocupate din 25 cât cred că are pe două etaje. 
Și probabil că patronul nu înțelege cum a ajuns în situația asta în nici măcar jumătate de an de la lansare așa că m-am gândit să îl ajut cu niște răspunsuri. Nu exact despre pub-ul lui restaurant, dar prin listă probabil că va regăsi câteva greșeli pe care le-a făcut și el.

1. Muzica care este mult prea tare. Ăsta e un blestem al nostru ca specie pentru că nu reușim să înțelegem că omul nu prea are chef de țipat peste masă atunci când mănân…

Lași bacșiș la Uber Eats? Foodpanda? Glovo?

Eu nu.

Până azi de dimineață credeam că asta e normalitatea serviciului. Pentru că de fapt de asta plătești taxa aia de livrare pentru a scăpa de căutat mărunt prin casă. Faci comanda, îți ajunge acasă, zici mulțumesc și gata.

Dar simt cum mă îngrop încet-încet. După ce că nu las bacșiș la serviciile astea ce au incluse taxe de livrare, atunci când las la alea cu livrare gratuită o fac sub forma a câtorva lei - cam 5% din comandă.

Îmi dau seama că sunt o persoană îngrozitoare, dar nu prea înțeleg de ce trebuie să recompensez pe cineva că și-a făcut treaba pentru care a fost plătit - direct din taxa de livrare sau din salariul pe care îl primește de la take away.

Înțeleg că dacă i-am complicat viața celui care livrează și implicit i-am mâncat mai mult timp decât necesita comanda este de obraz să recompensez timpul acela extra pe care l-a pierdut cu mine, dar altfel de ce i-aș lăsa bacșiș?

Ca să fiu sincer, până să îl văd pe Marius de la bucharestBIKEtraffic primind 5 lei la prima coma…

În marketing există prezumția de nevinovăție?

Adică dacă eu am impresia că tu ai făcut ceva ilegal pentru a îți promova afacerea, dar este destul de improbabil ca cineva să poată demonstra asta, pot să te consider din prima vinovat sau chiar trebuie dovezi palpabile? Vorba aia, nu se apucă nimeni să îți facă campanie de awareness pentru că te urăște.

Asta e dilema mea de azi și am un exemplu concret cunoscut bucureștenilor.

Pe de-o parte Capitala s-a umplut în ultimele două luni de graffiti-uri cu "I ❤️ Buchetino", pe de alta florăria de luxBuchetino zice că nu are nicio legătură sau că ești cont fals vechi de 10 ani dacă le zici ceva de presupusul vandalism.

Chit că are sediul la nici 350 de metri de graffiti-ul de pe Biblioteca Națională a României și că e singurul brand cu numele asta din țară. Chit că formularea asta a mai folosit-o anul trecut magazinul din Londra sau tatăl antreprenoarei acum vreo două zile. N-au fost ei.

Și chiar dacă există o urmă de îndoială, n-ai cum să fii sigur fără dovezi.

Acum între noi f…