Treceți la conținutul principal

Gata! Am ispravit si problema creativitatii in Romania. Pregatiti cusca pentru lei!

Ieri la Iceefest, cam pe la ora 15:30 asa, incepea un workshop de creativitate cu un titlu pompos: How to create effective digital storytelling campaigns. Fiind prins cu altceva, am reusit sa trag o intarziere regulamentara de 15 minute, lucru care m-a pus in imposibilitatea de a gasi macar pe jos un loc. Creativi cat vedeai cu ochii - productie record pe hectar.

Mi-am zis 'Asta e' si m-am carat spre scena de mobile apps unde tocmai am impuscat pauza de 30 minute. Fara perspective imediate, mi-am zis ca e momentul sa ma uit pe aplicatia conferintei festivalului de internet sa vad ce se mai intampla prin jur. Bum. Workshop-ul mai dura inca 2.5-3 ore, asa ca am zis sa ii mai dau o sansa.



M-am intors pe la 16:20 si cam batea vantul pe la workshop. Era o briza atat de frumoasa ca am putut sa ma asez frumos pe scaun prin randul 3 si am inceput sa ascult. Povestea imi parea cunoscuta. Auzisem in trecut de aceste 6 retete de succes pentru creativitate si am inceput sa ma intreb daca nu e baiatul ala... Yonathan Dominitz (iqads)?

Era, iar el abia vorbea de al 4-lea tipar pentru a crea lucruri magice care vor da creativilor fluturasi in stomac. Ma uit in jur, dar unde a plecat toata lumea? E Yonathan Dominitz -  e un cunoscut trainer in creativitate si innovative thinking la nivel mondial. Agentiile de publicitate de la noi dadeau comunicate de presa acum cativa ani cand venea sa le faca un training.

Naumovici il vorbeste de bine, mai toate marile campanii romanesti premiate international vin de la agentii care printre altele au facut acest curs, iar costul de persoana pentru un astfel de training incepe de la 350 de euro (putin mai scump ca biletul Iceefest) - asa ca de ce sala era aproape goala dupa nici 40 de minute?

Concluzia nu poate sa decat una: lucrurile alea deja se stiau. Sunt fumate de mult, sunt aplicate cu succes si orice junior le recita in fiecare seara inainte de Tatal Nostru.

Pai nene, eu nu stiam ca industria creativa de la noi sta atat de bine. Cu ocazia asta voi deschide diseara televizorul si ma voi bucura numai de reclame si campanii demne de leutii de la Cannes!

Comentarii

Populare în ultima săptămână

Cele 10 lucruri care îți vor distruge restaurantul

Pe la începutul anului s-a deschis pe lângă mine un loc care avea potențial să devină destinația favorită de ieșit la bere pe vreme rea sau friguroasă. Începuseră bine și cred că nu era săptămână în care să merg pe acolo de cel puțin două ori.

Lucrurile au mers așa o perioadă și păreau că vor rezista primului an în probabil cea mai saturată zona de going out a Bucureștiului. Asta până când n-a mai mers. Nu s-au curățat, dar am fost acum vreo două zile p-acolo și cam bătea vântul. Aveau doar două mese ocupate din 25 cât cred că are pe două etaje. 
Și probabil că patronul nu înțelege cum a ajuns în situația asta în nici măcar jumătate de an de la lansare așa că m-am gândit să îl ajut cu niște răspunsuri. Nu exact despre pub-ul lui restaurant, dar prin listă probabil că va regăsi câteva greșeli pe care le-a făcut și el.

1. Muzica care este mult prea tare. Ăsta e un blestem al nostru ca specie pentru că nu reușim să înțelegem că omul nu prea are chef de țipat peste masă atunci când mănân…

În marketing există prezumția de nevinovăție?

Adică dacă eu am impresia că tu ai făcut ceva ilegal pentru a îți promova afacerea, dar este destul de improbabil ca cineva să poată demonstra asta, pot să te consider din prima vinovat sau chiar trebuie dovezi palpabile? Vorba aia, nu se apucă nimeni să îți facă campanie de awareness pentru că te urăște.

Asta e dilema mea de azi și am un exemplu concret cunoscut bucureștenilor.

Pe de-o parte Capitala s-a umplut în ultimele două luni de graffiti-uri cu "I ❤️ Buchetino", pe de alta florăria de luxBuchetino zice că nu are nicio legătură sau că ești cont fals vechi de 10 ani dacă le zici ceva de presupusul vandalism.

Chit că are sediul la nici 350 de metri de graffiti-ul de pe Biblioteca Națională a României și că e singurul brand cu numele asta din țară. Chit că formularea asta a mai folosit-o anul trecut magazinul din Londra sau tatăl antreprenoarei acum vreo două zile. N-au fost ei.

Și chiar dacă există o urmă de îndoială, n-ai cum să fii sigur fără dovezi.

Acum între noi f…

Lași bacșiș la Uber Eats? Foodpanda? Glovo?

Eu nu.

Până azi de dimineață credeam că asta e normalitatea serviciului. Pentru că de fapt de asta plătești taxa aia de livrare pentru a scăpa de căutat mărunt prin casă. Faci comanda, îți ajunge acasă, zici mulțumesc și gata.

Dar simt cum mă îngrop încet-încet. După ce că nu las bacșiș la serviciile astea ce au incluse taxe de livrare, atunci când las la alea cu livrare gratuită o fac sub forma a câtorva lei - cam 5% din comandă.

Îmi dau seama că sunt o persoană îngrozitoare, dar nu prea înțeleg de ce trebuie să recompensez pe cineva că și-a făcut treaba pentru care a fost plătit - direct din taxa de livrare sau din salariul pe care îl primește de la take away.

Înțeleg că dacă i-am complicat viața celui care livrează și implicit i-am mâncat mai mult timp decât necesita comanda este de obraz să recompensez timpul acela extra pe care l-a pierdut cu mine, dar altfel de ce i-aș lăsa bacșiș?

Ca să fiu sincer, până să îl văd pe Marius de la bucharestBIKEtraffic primind 5 lei la prima coma…