Treceți la conținutul principal

Suntem pregatiti sa lasam tehnologia sa ne conduca?

Am incercat o mica glumita in titlu, dar intrebarea e cat se poate de serioasa. Tehnologia se indreapta in directia in care imput-ul uman este din ce in ce mai putin necesar. Uitati-va la toate incercarile de a creea prototipuri de masini autonome si veti realiza ca a conduce va ramane doar un hobby.



Acum vreo 2 saptamani am fost la un workshop despre tehnologiile folosite de BMW pe noile modele lansate, iar cireasa de pe tort a fost experimentatul acestei parcari laterale fara ca cineva sa fie volan. In primul rand, vreau sa va zic ca cel mai socant lucru a fost cat de mult a lipsit socantul in treaba asta.

Ma asteptam sa ma simt putin inconfortabil. Sa existe o tara de anxietate. Neincredere in capacitatea calculatorului de nu lovi toate trei masinile. Nimic. Totul mi s-a parut atat de natural incat abia asta a fost putin infricosator: sa stai pe bancheta din spate relaxat si sa vezi cum masina se parcheaza singura. Spatiul nu mi s-a parut prea generos - o lungime de masina si vreun metru - dar nici nu expertiza necesara sa evaluez parcarile laterale.

Au mai prezentat si alte tehnologii automatizate ce vin in ajutorul soferului: semnalizarea pe HUD a potentialelor pietoni/animale mari care ar putea sa iti sara noaptea in fata, asistenta de faza lunga adaptiva sau computerului de bord care stie ce urmeaza sa faci pe baza informatilor distribuite de ceilalati soferi care au parcurs drumul repsectiv. Totusi, magia volanului care se invarte singur este greu de depasit, chiar daca celalalte tehnologii sunt mai utile in condusul de zi de zi.

Si pentru a reveni la intrebarea din titlu, i-am intrebat cat de mult mai avem de asteptat pentru self driving cars. Raspunsul a fost mult. Dezvoltarea unei serii noi poate dura si 7 ani, ca sa nu mai vorbim de faptul ca o masina autonoma are nevoie de semnificativ mai multe ore de test in real life conditions.

Damn. Speram ca or sa apara mai repede.


Pana una alta, noul model hype-uit de BMW ro este acest acest i3 - model full electric. Dragutica masia si surprinzator de incapatoare in spate - am stat lejer doi oameni de 1.90 si 90 kg. Radu chiar are un review pe blog pe care va invit sa il cititi daca aveti curiozitati despre acest model care va se va comercializa candva in 2015.

Comentarii

Populare în ultima săptămână

Ricoh GR III: 5 luni cu o cameră foto compactă în buzunar

Dacă îi spui cuiva în 2019 că ai dat o căruță de bani o cameră foto compactă, îți va râde în față. Cumva pe bună dreptate pentru că majoritatea compactelor ieftine sunt niște glume proaste.

Îți mai speli din păcate cu un DSLR sau un mirror-less, dar nu cu o săpunieră. Cum să dai bani pe ceva ce a fost omorât iar și iar de telefoanele mobile? Păi de banii ăia îți luai ultimul model de telefon și nu mai aveai ceva în plus de cărat.

Sigur, eu aș putea să zic că e vorba de cum te simți când folosești camera, dar mai bine nu cădem pradă nevoii universale de a îi dovedi celuilalt de pe internet că doar tu ai dreptate.

După cum spuneam mai devreme, de vreo 5 luni camera asta în permanență în buzunar și am ajuns să îi apreciez și cele bune și cele rele.

Cele rele nu prea sunt multe, dar pot să fie ușor supărătoare. Surprinzător, cât de slabă e bateria nu este unul dintre ele. Chiar dacă se pune în cap după 150-200 de poze, se încarcă ușor de la bateria externă prin USB-C așa că n-am avut pro…

Primul pas spre o putere nucleară e să faci o mașină decentă!

Poți să o arzi pe super îndoctrinare și să fii super adorat de supușii tăi, dar în adâncul sufletului tău știi că economia e pe butuci și totalitarismul ăsta afișat cu parade și panglici colorate e pe super depresie. Internațional o arzi cu aroganță și tupeu, dar la final tot trebuie să recunoști că ai o economie care nu funcționează.

Din vina ta evident pentru că doar tu ești mărețul lider.

Dacă funcționa, era în stare să facă măcar o mașină care să fie pe gustul tău.

Pe bune.

Imaginați-vă următoarea situație:

E frig afară. Stau deja de 3 ore cu o pancartă pe care aproape mi-au înghețat degetele prin mănușile peticite. Aștept cuminte pe locul desemnat pentru mărețul sincron când trece alesul lui Dumnezeu. Îmi e puțin mai mult foame, dar oricum nu aveam de mâncare acasă.

Nici căldură. Măcar aici mai stau de vorbă cu vecinii care au venit și ei "voluntar" pentru întâmpinarea liderului suprem. Râdem printre aburi și d-odată începe forfota. Vine! se aude de unde din stânga. Mă…

Lași bacșiș la Uber Eats? Foodpanda? Glovo?

Eu nu.

Până azi de dimineață credeam că asta e normalitatea serviciului. Pentru că de fapt de asta plătești taxa aia de livrare pentru a scăpa de căutat mărunt prin casă. Faci comanda, îți ajunge acasă, zici mulțumesc și gata.

Dar simt cum mă îngrop încet-încet. După ce că nu las bacșiș la serviciile astea ce au incluse taxe de livrare, atunci când las la alea cu livrare gratuită o fac sub forma a câtorva lei - cam 5% din comandă.

Îmi dau seama că sunt o persoană îngrozitoare, dar nu prea înțeleg de ce trebuie să recompensez pe cineva că și-a făcut treaba pentru care a fost plătit - direct din taxa de livrare sau din salariul pe care îl primește de la take away.

Înțeleg că dacă i-am complicat viața celui care livrează și implicit i-am mâncat mai mult timp decât necesita comanda este de obraz să recompensez timpul acela extra pe care l-a pierdut cu mine, dar altfel de ce i-aș lăsa bacșiș?

Ca să fiu sincer, până să îl văd pe Marius de la bucharestBIKEtraffic primind 5 lei la prima coma…