Treceți la conținutul principal

Românisme - îngrășatul porcului în ajun


Citeam de dimineață mostra de înțelepciune a lui Eftimie despre motivele pentru care cei bătrâni votează cu cine votează și mă gândeam la o discuție relativ recentă cu niște prieteni. Eu le ziceam că nu îi judec pe vârstnicii care votează cum același partid de zeci de ani. Atât știu, atât fac. Pensia este sfântă și orice modificare în rău este o declarație de război. Și așa ar și trebui să fie. Nu. Problema nu e la această masă de oameni. Ei de bine de rău votează la fel de 20 de ani încoace cu o precizie de invidiat.

Nu, problema este la noi, cei tineri. La toți activiștii de canapea care credem că lucrurile se pot schimba cu un share. Cu un Nu vota cu ăla ca e hoț și atât. Noi cei care ne trezim în ajun că n-am atins targetul și băgăm tare toată noaptea ca să iasă bine. Că așa ne-am obișnuit și că așa suntem. O întreagă generație capabilă de lucruri mărețe, dar doar în zvâcniri scurte că apoi ne găsim altă preocupare și uităm de ce am tras tare acum două săptămâni. Lucru ăsta s-a văzut cel mai bine la protestele de anul trecut.

Problema e că astfel de percepții nu se schimbă de pe o zi pe alta. E precum efectul eroziv al apei. Pișă-te pe o piatră cu toată puterea și vei vedea că doar ai reușit să te stropești. Fă asta ani la rândul cu moderație și o să vezi schimbări vizibile. Eh. Lucrul ăsta nu-l înțelegem sau nu avem timp de el pentru că recompensa nu este imediată.

De asta la alegerile din '08 echipa de campanie a lui Obama îi îndemna cu câteva luni înainte de alegeri pe tineri să își viziteze bunicii în Florida mai des. Ca să aibă timp să le vorbească și ca să îi convingă că poate Obama e mai bun - că ăsta e un proces care are nevoie de timp. Buni o să zică da la orice îi zici că doar se bucură că te vede. Treci mai des p-acasă și vorbește-le și poate chiar te vor asculta. Poate chiar vor înțelege.

Din acest motiv mai degrabă susțin campaniile care doar îndrumă lumea la vot. Poate așa se contrabalansează procentul de bunici care votează. Statistic vorbind, fiecare pensionar are un nepot care ar putea să îi anuleze votul, dar cine are timp de vot? E mai ușor să te lamentezi pe Facebook. Să faci mișto pe #hashtaguri și prin meme-uri. Ești rebel și ridici un măreț deget mijlociu sistemului. So hipsterish. Dar dacă îți păsa cu adevărat te apucai să faci lobby de luni de zile. Dacă nu printre bunici, măcar printre prieteni.

Dar cine are timp de prostii din astea? E mai important să ne dăm cu părere de Trump și Hillary că alegerile lor sunt mai cooleanu. Ai noștri oricum sunt toți o apă și un pământ. Nu? Hmm. Am și uitat de la ce am plecat scriind rândurile astea. Noroc că am dat share! #win

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Populare în ultima săptămână

Cele 10 lucruri care îți vor distruge restaurantul

Pe la începutul anului s-a deschis pe lângă mine un loc care avea potențial să devină destinația favorită de ieșit la bere pe vreme rea sau friguroasă. Începuseră bine și cred că nu era săptămână în care să merg pe acolo de cel puțin două ori.

Lucrurile au mers așa o perioadă și păreau că vor rezista primului an în probabil cea mai saturată zona de going out a Bucureștiului. Asta până când n-a mai mers. Nu s-au curățat, dar am fost acum vreo două zile p-acolo și cam bătea vântul. Aveau doar două mese ocupate din 25 cât cred că are pe două etaje. 
Și probabil că patronul nu înțelege cum a ajuns în situația asta în nici măcar jumătate de an de la lansare așa că m-am gândit să îl ajut cu niște răspunsuri. Nu exact despre pub-ul lui restaurant, dar prin listă probabil că va regăsi câteva greșeli pe care le-a făcut și el.

1. Muzica care este mult prea tare. Ăsta e un blestem al nostru ca specie pentru că nu reușim să înțelegem că omul nu prea are chef de țipat peste masă atunci când mănân…

Lași bacșiș la Uber Eats? Foodpanda? Glovo?

Eu nu.

Până azi de dimineață credeam că asta e normalitatea serviciului. Pentru că de fapt de asta plătești taxa aia de livrare pentru a scăpa de căutat mărunt prin casă. Faci comanda, îți ajunge acasă, zici mulțumesc și gata.

Dar simt cum mă îngrop încet-încet. După ce că nu las bacșiș la serviciile astea ce au incluse taxe de livrare, atunci când las la alea cu livrare gratuită o fac sub forma a câtorva lei - cam 5% din comandă.

Îmi dau seama că sunt o persoană îngrozitoare, dar nu prea înțeleg de ce trebuie să recompensez pe cineva că și-a făcut treaba pentru care a fost plătit - direct din taxa de livrare sau din salariul pe care îl primește de la take away.

Înțeleg că dacă i-am complicat viața celui care livrează și implicit i-am mâncat mai mult timp decât necesita comanda este de obraz să recompensez timpul acela extra pe care l-a pierdut cu mine, dar altfel de ce i-aș lăsa bacșiș?

Ca să fiu sincer, până să îl văd pe Marius de la bucharestBIKEtraffic primind 5 lei la prima coma…

În marketing există prezumția de nevinovăție?

Adică dacă eu am impresia că tu ai făcut ceva ilegal pentru a îți promova afacerea, dar este destul de improbabil ca cineva să poată demonstra asta, pot să te consider din prima vinovat sau chiar trebuie dovezi palpabile? Vorba aia, nu se apucă nimeni să îți facă campanie de awareness pentru că te urăște.

Asta e dilema mea de azi și am un exemplu concret cunoscut bucureștenilor.

Pe de-o parte Capitala s-a umplut în ultimele două luni de graffiti-uri cu "I ❤️ Buchetino", pe de alta florăria de luxBuchetino zice că nu are nicio legătură sau că ești cont fals vechi de 10 ani dacă le zici ceva de presupusul vandalism.

Chit că are sediul la nici 350 de metri de graffiti-ul de pe Biblioteca Națională a României și că e singurul brand cu numele asta din țară. Chit că formularea asta a mai folosit-o anul trecut magazinul din Londra sau tatăl antreprenoarei acum vreo două zile. N-au fost ei.

Și chiar dacă există o urmă de îndoială, n-ai cum să fii sigur fără dovezi.

Acum între noi f…