Treceți la conținutul principal

Cam cât de ușor e să îți faci cidru acasă?




Până acum două zile nu aveam un răspuns la întrebarea asta pentru că pur și simplu n-am asociat cidrul ca fiind un lucru pe care aș putea să îl fac acasă. Între timp am aflat de la inventatorul cidrului modern, Jean – Pierre Stassen, că este extrem de simplu sau cel puțin așa pare.

Primul pas este zdrobirea merelor cu tot cu coajă și sâmburi. Se face ușor cu orice ai la îndemână, în demonstrația făcută la eveniment au folosit un zdrobitor de struguri peste care puseseră un plexiglas cu o gaură de dimensiunea unui măr mai mare. Apoi rezultatul l-au trecut printr-un teasc pentru a obține sucul de mere. Cum ziceam mai devreme, până în punctul ăsta procesul este unul cunoscut pentru orice om care a făcut vin măcar odată.

Acum vine partea interesantă care implică amestecarea a 4 tipuri de suc de mere pentru a obține gustul și proprietățile unui cidru modern. Specific modern pentru că asta a fost rețeta prezentată și exemplificată. Altă chestie pe care n-am specificat-o mai sus e că zdrobirea și presarea se face doar cu mere de același soi.

Proporția e  următoarea: Granny Smith 10%, Johngold 10%, Gala 30% și Golden Delicious 50%. Sau cel puțin așa țin minte că a zis. Alți experți zic că procentajul de mere dulci vs amare  ar trebui să fie de 3 la 1, ceea ce ar duce Granny Smith la 30%, Johngold la 10%, Gaia la 30% și Golden Delicious la 30%. Oricum, sunt sute de rețete de cidru cu proporții și soiuri variate.

Amestecului rezultat i se adaugă drojdie de șampanie și se lasă 10-12 zile la fermentat. Apoi se filtrează - proces în care spre dezamăgirea mea nu prea a intrat în detalii - se adaugă aromele dorite și se îmbuteliază. Filtratul ăsta are și ca scop oprirea fermentării.

Procesul e destul de simplu și pe alocuri mi se pare mult mai ușor comparativ cu cel în care faci bere, chit că se folosesc practic aceleași instrumente - butoiul de fermentare era asemănător cu cel pe care îl folosesc la făcut bere.

Acum ca să fiu sincer, m-ar atrage să încerc să îmi fac propriul cidru acasă. Și fix acum e perioada propice pentru lucrul ăsta, deși JP spunea că poți face ciru tot anul dacă deshidratezi amestecul de sucuri și îl pui la păstrare.

Mai jos la câteva poze de la eveniment.



Cu ocazia evenimentului s-a lansat oficial în România și Stassen - un cidru mai premium a cărei variantă rose o recomand

De la stânga la dreapta: Onno Rombouts (Managing Director Heinken România),  Jean – Pierre Stassen (Head of Heineken Cider Innovation Center) și Patrick Fettig ( R&D Manager, Cider and Other Liquids Expert at Stassen)

Fun fact: Patrick a ajutat la realizarea rețetei pentru Cidrul Mândru
 Dacă fac cidru acasă probabil că o să revin cu un articol și cu un update aici. #vomvedea

Comentarii

  1. Sa ma lamureasca cineva, oricine, ce legatura are cidrul cu dacii? Exista si un brand,Cidru Dacic, Cidru Mandru, dar nu doar despre ala-i vorba. Toate brandurile se folosesc, intr-o masura mai mica sau mai mare, de istorie. Intrebarea mea e de ce?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru că s-ar părea că cidrul a avut o perioadă de popularitate cu mult înainte a vinului și a berii.

      Ștergere
  2. Stie careva tara de origina a cidrului?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Romanii cică au fost primii care au făcut cidru pe la 55 îHr

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Populare în ultima săptămână

Cele 10 lucruri care îți vor distruge restaurantul

Pe la începutul anului s-a deschis pe lângă mine un loc care avea potențial să devină destinația favorită de ieșit la bere pe vreme rea sau friguroasă. Începuseră bine și cred că nu era săptămână în care să merg pe acolo de cel puțin două ori.

Lucrurile au mers așa o perioadă și păreau că vor rezista primului an în probabil cea mai saturată zona de going out a Bucureștiului. Asta până când n-a mai mers. Nu s-au curățat, dar am fost acum vreo două zile p-acolo și cam bătea vântul. Aveau doar două mese ocupate din 25 cât cred că are pe două etaje. 
Și probabil că patronul nu înțelege cum a ajuns în situația asta în nici măcar jumătate de an de la lansare așa că m-am gândit să îl ajut cu niște răspunsuri. Nu exact despre pub-ul lui restaurant, dar prin listă probabil că va regăsi câteva greșeli pe care le-a făcut și el.

1. Muzica care este mult prea tare. Ăsta e un blestem al nostru ca specie pentru că nu reușim să înțelegem că omul nu prea are chef de țipat peste masă atunci când mănân…

Lași bacșiș la Uber Eats? Foodpanda? Glovo?

Eu nu.

Până azi de dimineață credeam că asta e normalitatea serviciului. Pentru că de fapt de asta plătești taxa aia de livrare pentru a scăpa de căutat mărunt prin casă. Faci comanda, îți ajunge acasă, zici mulțumesc și gata.

Dar simt cum mă îngrop încet-încet. După ce că nu las bacșiș la serviciile astea ce au incluse taxe de livrare, atunci când las la alea cu livrare gratuită o fac sub forma a câtorva lei - cam 5% din comandă.

Îmi dau seama că sunt o persoană îngrozitoare, dar nu prea înțeleg de ce trebuie să recompensez pe cineva că și-a făcut treaba pentru care a fost plătit - direct din taxa de livrare sau din salariul pe care îl primește de la take away.

Înțeleg că dacă i-am complicat viața celui care livrează și implicit i-am mâncat mai mult timp decât necesita comanda este de obraz să recompensez timpul acela extra pe care l-a pierdut cu mine, dar altfel de ce i-aș lăsa bacșiș?

Ca să fiu sincer, până să îl văd pe Marius de la bucharestBIKEtraffic primind 5 lei la prima coma…

În marketing există prezumția de nevinovăție?

Adică dacă eu am impresia că tu ai făcut ceva ilegal pentru a îți promova afacerea, dar este destul de improbabil ca cineva să poată demonstra asta, pot să te consider din prima vinovat sau chiar trebuie dovezi palpabile? Vorba aia, nu se apucă nimeni să îți facă campanie de awareness pentru că te urăște.

Asta e dilema mea de azi și am un exemplu concret cunoscut bucureștenilor.

Pe de-o parte Capitala s-a umplut în ultimele două luni de graffiti-uri cu "I ❤️ Buchetino", pe de alta florăria de luxBuchetino zice că nu are nicio legătură sau că ești cont fals vechi de 10 ani dacă le zici ceva de presupusul vandalism.

Chit că are sediul la nici 350 de metri de graffiti-ul de pe Biblioteca Națională a României și că e singurul brand cu numele asta din țară. Chit că formularea asta a mai folosit-o anul trecut magazinul din Londra sau tatăl antreprenoarei acum vreo două zile. N-au fost ei.

Și chiar dacă există o urmă de îndoială, n-ai cum să fii sigur fără dovezi.

Acum între noi f…