Treceți la conținutul principal

10 ani mai târziu de Webstock

Bogdan Epure @ Webstock 2018


Pentru că tot n-am apucat să scriu până acum despre cum a fost ediția aniversară a Webstock-ului, mi-am zis că aș putea să fac o comparație directă cu prima ediție de acum 10 ani. Deschid articolul de pe blog de atunci și mă iau cu mâinile de cap. Atât de mult păr aveam în 2008? Impresionant. Acum să trecem peste și să fim o țâră serioși.

Ce s-a mai schimbat în ăștia 10 ani?

Păi în sfârșit a murit termenul de web 2.0 pe la conferințe. Mai țineți minte când toată lumea lansa previziuni absurde despre ce înseamnă web 3.0 pentru că deja 2.0 era prea învechit? Ei bine, zilele astea lucrurile sunt destul de alb/negre. Ceva cu social, ceva cu influenceri, ceva mobile first și cam atât.

Bloggerii au fost în sfârșit domesticiți și acum toate privirile de la conferință erau ațintite asupra vloggerilor și a altor specii exotice de influenceri. Lucru care, din ce spunea Vali în sesiunea dedicată influencerilor, este extrem de benefic pentru bloggerii ăia care își văd de treabă. Aici trebuie să îl cred pe cuvânt că eu nu mi-am văzut de treaba asta de câțiva ani încoace.

M-a bucurat să văd fluxul de oameni care își rupeau câteva ore pentru prinde ceva din conferință pentru ca apoi să se întoarcă la birou. Cred că numărul total de participanți este unul uriaș față de anii trecuți când lumea parcă avea timp să participe de dimineața până seara.

Premiile Webstock Awards de anul ăsta mi s-au părut extrem de disputate. Multe nume grele și multe bugete mari și-au dorit anul ăsta să urce pe scena de premiere, iar lucrul acesta poate doar să mă bucure și să mă ambiționeze mai mult pentru ediția viitoare de pe 4 octombrie 2019.

Față de anii în care Webstock s-a învârtea confortabil doar în zona de know-how și inspirație digitală, anul ăsta mi se pare mesajul conferinței a fost influențat mai mult de problemele societății actuale decât despre trend-urile industriei. Despre cum zicea Cabral, să facem gășcă pentru că altfel stăm degeaba. Sunt curios cum va interpreta toate aceste mesaje digitalul anului 2019, având în vedere că se anunța unul critic dintr-o varietate de motive atât de business cât și economice.

Și pentru că tot ziceam de business, Radu Ionescu a avut o prezentare despre viitorul agențiilor. Înregistrarea o puteți vedea aici de la minutul 26, dar rezumatul sună cam așa.

Agențiile viitorului vor:

  • Intermedia mai puțin
  • Face mai multă consultanță
  • Vinde soluții, nu ore
  • Lucra pe proiect, nu pe fee
  • Mixa pe know-how intern/extern
  • Renunța la specializări (atl, btl, digital, etc)
  • Specializa pe industrii/tactici
  • Avea o structură plată - fără departamente/șefi
  • Digitaliza cel puțin 50% din procese interne

Sunt schimbări radicale care deja au rădăcini în modul în care agențiile funcționează în acest moment. La prima vedere fiecare punct este suficient să îți dea fiori celor care lucrează prin agenții, dar în general orice schimbare de status quo are efectul ăsta asupra celor implicați.

Ca să nu o mai lungesc mult, a fost o ediție reușită care mi s-a părut că a izbutit să facă totul mai bine. La fel cum ediția din 2017 a fost mai bună ca cea din 2016, care a fost mai bună ca... ați prins ideea.
Și nu trebuie să mă credeți pe cuvânt dacă aveți câteva ore la dispoziție să treceți prin înregistrările integrale de aici.

La mai bine și mulți ani.

Comentarii

Populare pe blog în ultima săptămână

Lași bacșiș la Uber Eats? Foodpanda? Glovo?

Eu nu.

Până azi de dimineață credeam că asta e normalitatea serviciului. Pentru că de fapt de asta plătești taxa aia de livrare pentru a scăpa de căutat mărunt prin casă. Faci comanda, îți ajunge acasă, zici mulțumesc și gata.

Dar simt cum mă îngrop încet-încet. După ce că nu las bacșiș la serviciile astea ce au incluse taxe de livrare, atunci când las la alea cu livrare gratuită o fac sub forma a câtorva lei - cam 5% din comandă.

Îmi dau seama că sunt o persoană îngrozitoare, dar nu prea înțeleg de ce trebuie să recompensez pe cineva că și-a făcut treaba pentru care a fost plătit - direct din taxa de livrare sau din salariul pe care îl primește de la take away.

Înțeleg că dacă i-am complicat viața celui care livrează și implicit i-am mâncat mai mult timp decât necesita comanda este de obraz să recompensez timpul acela extra pe care l-a pierdut cu mine, dar altfel de ce i-aș lăsa bacșiș?

Ca să fiu sincer, până să îl văd pe Marius de la bucharestBIKEtraffic primind 5 lei la prima coma…

YouTube: gătește ca bunica ta sau învață niște șmecherie

O știți pe Li Ziqi?

Eu abia săptămâna trecută am descoperit-o. Eram la o bere și cred că am zis că în 2020 vreau să îmi petrec sărbătorile de iarnă într-un sat din Maramureș-Bucovina, iar de acolo discuția a plecat în zona cum se trăia și gătea acum sute e ani. Și dacă nu sunt prea optimist, chiar acum 5-10-15 ani în unele zone din țară.

Li Ziqi este o gagică din China care s-a mutat înapoi la țară pentru a avea grijă de bunică după ce i-a murit bunicul. Țara asta a ei este o zonă semi-izolată din regiunea Sichuan care adăpostește cea mai mare rezervație de panda gigantici. Iar ideea din spatele video-urilor era să le arate tinerilor cum și de unde vine mâncarea tradițională chinezească.


Marțea trecută am văzut pentru prima oară video-ul de mai sus, iar sâmbătă am făcut maraton de nostalgie cu bere, pulled pork și niște crănțănele. Având în vedere că fructele și legumele sunt aproape identice cu ce avem și noi, iar tehnica folosită îmi aduce aminte de ceea ce vedeam pe la bunici în va…

Hocus pocus ignorantus

Din ce în ce mai des mi se întâmplă să deschid socialul personal, să dau vreo două trei scrolluri, să înghit în sec și să îl închid. Aceleași 5 întrebări fără răspuns îmi vin în minte și prefer să nu mă bag în dileme existențiale dacă nu este neapărat necesar.

Așa că mai bine îmi pierd timpul liber în alt mod, adică cu jocuri pe calculator. Măcar acolo lucrurile sunt destul de liniare și fiecare "victorie" sau "înfrângere" e cumva meritată și ușor de atribuit. Am pus în ghilimele pentru că majoritatea jocurilor mele sunt de tip sandbox așa că nu am niște obiective clar definite de la început.

Pentru curioși și pentru posteritate, acestea sunt cele 5 dileme care se mulează aproape perfect pe 90% din ceea ce văd pe social. Și desigur că persoanele de față se exclud, #evident.

Dumnezeule, cât timp liber ai la dispoziție să te cerți pe prostia asta?E ceva în neregulă cu mine că nu mă interesează să fiu purtătorul dreptății și moralității absolute pe Internet?Dar nimeni …