Treceți la conținutul principal

10 ani mai târziu de Webstock

Bogdan Epure @ Webstock 2018


Pentru că tot n-am apucat să scriu până acum despre cum a fost ediția aniversară a Webstock-ului, mi-am zis că aș putea să fac o comparație directă cu prima ediție de acum 10 ani. Deschid articolul de pe blog de atunci și mă iau cu mâinile de cap. Atât de mult păr aveam în 2008? Impresionant. Acum să trecem peste și să fim o țâră serioși.

Ce s-a mai schimbat în ăștia 10 ani?

Păi în sfârșit a murit termenul de web 2.0 pe la conferințe. Mai țineți minte când toată lumea lansa previziuni absurde despre ce înseamnă web 3.0 pentru că deja 2.0 era prea învechit? Ei bine, zilele astea lucrurile sunt destul de alb/negre. Ceva cu social, ceva cu influenceri, ceva mobile first și cam atât.

Bloggerii au fost în sfârșit domesticiți și acum toate privirile de la conferință erau ațintite asupra vloggerilor și a altor specii exotice de influenceri. Lucru care, din ce spunea Vali în sesiunea dedicată influencerilor, este extrem de benefic pentru bloggerii ăia care își văd de treabă. Aici trebuie să îl cred pe cuvânt că eu nu mi-am văzut de treaba asta de câțiva ani încoace.

M-a bucurat să văd fluxul de oameni care își rupeau câteva ore pentru prinde ceva din conferință pentru ca apoi să se întoarcă la birou. Cred că numărul total de participanți este unul uriaș față de anii trecuți când lumea parcă avea timp să participe de dimineața până seara.

Premiile Webstock Awards de anul ăsta mi s-au părut extrem de disputate. Multe nume grele și multe bugete mari și-au dorit anul ăsta să urce pe scena de premiere, iar lucrul acesta poate doar să mă bucure și să mă ambiționeze mai mult pentru ediția viitoare de pe 4 octombrie 2019.

Față de anii în care Webstock s-a învârtea confortabil doar în zona de know-how și inspirație digitală, anul ăsta mi se pare mesajul conferinței a fost influențat mai mult de problemele societății actuale decât despre trend-urile industriei. Despre cum zicea Cabral, să facem gășcă pentru că altfel stăm degeaba. Sunt curios cum va interpreta toate aceste mesaje digitalul anului 2019, având în vedere că se anunța unul critic dintr-o varietate de motive atât de business cât și economice.

Și pentru că tot ziceam de business, Radu Ionescu a avut o prezentare despre viitorul agențiilor. Înregistrarea o puteți vedea aici de la minutul 26, dar rezumatul sună cam așa.

Agențiile viitorului vor:

  • Intermedia mai puțin
  • Face mai multă consultanță
  • Vinde soluții, nu ore
  • Lucra pe proiect, nu pe fee
  • Mixa pe know-how intern/extern
  • Renunța la specializări (atl, btl, digital, etc)
  • Specializa pe industrii/tactici
  • Avea o structură plată - fără departamente/șefi
  • Digitaliza cel puțin 50% din procese interne

Sunt schimbări radicale care deja au rădăcini în modul în care agențiile funcționează în acest moment. La prima vedere fiecare punct este suficient să îți dea fiori celor care lucrează prin agenții, dar în general orice schimbare de status quo are efectul ăsta asupra celor implicați.

Ca să nu o mai lungesc mult, a fost o ediție reușită care mi s-a părut că a izbutit să facă totul mai bine. La fel cum ediția din 2017 a fost mai bună ca cea din 2016, care a fost mai bună ca... ați prins ideea.
Și nu trebuie să mă credeți pe cuvânt dacă aveți câteva ore la dispoziție să treceți prin înregistrările integrale de aici.

La mai bine și mulți ani.

Comentarii

Populare în ultima săptămână

Lași bacșiș la Uber Eats? Foodpanda? Glovo?

Eu nu.

Până azi de dimineață credeam că asta e normalitatea serviciului. Pentru că de fapt de asta plătești taxa aia de livrare pentru a scăpa de căutat mărunt prin casă. Faci comanda, îți ajunge acasă, zici mulțumesc și gata.

Dar simt cum mă îngrop încet-încet. După ce că nu las bacșiș la serviciile astea ce au incluse taxe de livrare, atunci când las la alea cu livrare gratuită o fac sub forma a câtorva lei - cam 5% din comandă.

Îmi dau seama că sunt o persoană îngrozitoare, dar nu prea înțeleg de ce trebuie să recompensez pe cineva că și-a făcut treaba pentru care a fost plătit - direct din taxa de livrare sau din salariul pe care îl primește de la take away.

Înțeleg că dacă i-am complicat viața celui care livrează și implicit i-am mâncat mai mult timp decât necesita comanda este de obraz să recompensez timpul acela extra pe care l-a pierdut cu mine, dar altfel de ce i-aș lăsa bacșiș?

Ca să fiu sincer, până să îl văd pe Marius de la bucharestBIKEtraffic primind 5 lei la prima coma…

De unde îmi iau bere mai specială pentru acasă

Dacă ești și tu ca mine, câteodată vrei doar să ajungi acasă și să bei o bere mai specială. Ceva ce nu se găsește cu ușurință prin supermarket-uri. E bună și aia, dar de obicei marile lanțuri de supermarket-uri nu prea își schimbă portofoliu de beri locale/de import suficient de des încât să te surprindă ceva la raft.

Dacă ești din București ai mai multe opțiuni de locuri unde poți merge să cumperi bere artizanală, iar dacă nu ești o poți face online unde mai plătești ~20 de lei costul de livrare.

Cea mai variată ofertă cred că o găsești la The Beer Institute, un start-up al unor prieteni ce deja și-au deschis a doua locație în Agora Floreasca. Cred că le merge bine având în vedere că s-au extins la câteva luni după ce au deschis primul magazin în incinta Carrefour-ului de lângă Cambridge School of Bucharest de la Romană. Sunt foarte activi pe pagina de Facebook și nu cred că trece vreo săptămână fără să facă vreun eveniment pentru pasionații de bere artizanală.

Dacă ai poftă de ceva …

Perfektum Double Black IPA

Acum 3 ani scriam pe blog despre o mică fabrică de bere din cartierul Berceni care tocmai lansase unele dintre cele mai urâte etichete de bere artizanală. Atunci zicem că băieții ăștia de la ArtBrew sunt de urmărit pentru că sunt printre singurii care fac o bere decentă. Pe cât de mult i-am lăudat în postarea respectivă, pe atât de mult n-am mai auzit nimic de ei în tot acest timp.

Asta până acum vreo câteva zile când am dat total întâmplător de noua lor Black IPA.

Nume: Perfektum Double Black IPA
Stil: Black IPA
Alcool: 8.2%
Origine: Romania
Producător: ArtBrew
Preț: 21 de lei în Craft și Draft

Aia veche mi-a plăcut pentru că aducea destul de mult cu ceva ce am făcut într-o vară acasă: o bere cu o culoare frumoasă care stârnea reacții puternice chiar și în cei care nu prea le aveau cu berea.
Parcă așa sună mai frumos decât adevărul: o bere care te făcea să te strâmbi din nas încă de la prima gură. Dar unii sunt masochiști ca mine și apreciază gustul acesta puternic de caramel.

Double Blac…